Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 31 maj 2001

Ericsson ett pinnhål ner på växande marknad

Ericsson fortsätter att förlora marknadsandelar på mobiltelefonmarknaden. Under första kvartalet slant svenskarnas ned från tredje till fjärde plats och tappade från 8,7 till 6,8 procent av marknaden.
Totalt ökar försäljningen med 10 procent och ser ut att nå målet på en halv miljard telefoner i år, konstaterar analyshuset Dataquest.
Stor vinnare på mobilmarknaden är som vanligt Nokia som ökar sina marknadsandelar från 33,9 procent fjärde kvartalet förra året till 35,2 procent första kvartalet i år, enligt färska siffror från Dataquest. Även tvåan Motorola går bra och tycks ha återhämtat sig från flera krisår. Motorolas marknadsandel ökade från 12,7 till 13,2 procent.
Siemens ligger kvar på 6,9 procent men kniper ändå terdjeplatsen före Ericsson som rasar från 8,7 till 6,8 procent.
Längre ned på listan har Alcatel, som igår aviserade att bolaget slutar tillverka sina telefoner själva, rasat från 4,6 procent till 2,7. Samsung fortsätter att gå bra och närmar sig Ericsson med 6,3 procent av marknaden, upp från 4,8 procent i fjol.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-11-14 20:30 V8.8.9-2