Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 13 juni 2001

Nintendo använder IBM och ATI för ny Gamecube

Nintendos kommande Gamecubesystem beskrevs nyligen på "Embedded Processor Forum" och företaget släppte en del tekniska detaljer på systemet som de hoppas ska dominera julmarknaden i år.
Nintendos svar på PlayStation2, systemet som Sony introducerade förra året kommer att ha en 485 MHz IBM Power PC som har 38 nya instruktioner för att optimera spelprestanda, expansionsmöjlighet för att snabba upp floating- point beräkningar och öka busshastigheten.
Processorns "single instruction multiple data (SIMD)" floating point ger accelererad hastighet för customiserat tändande och geometriska beräkningar. Floating point registren håller en dubbelprecisions 64- eller två enkel 32 bits operander och utför en dubbel- eller två enkel operationer per cykel.
Gecko, som är kodnamnet, tillverkas i 0,18 micron CMOS kopparteknik med 6 lager metall. Systembussen har 1,3 Gbit/s topp- bandbredd eller 5,2 effektiv med kompression.
ATI's grafikprocessor, med kodnamnet Flipper, har en 3D- pipeline med en integrerad grafik- , en DSP- och en I/O- processor.
Inbäddat i totalt 51 miljoner transistorer är en 16 bits audio DSP, interface för disc, spelkontrollinterface och höghastighets serie- och parallellportar. 3 Mbyte inbyggt MoSys SRAM och 24 Mbyte diskreta. Källa EBN

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-12-13 22:15 V8.9.2-2