Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion |

Elektronik liten del av svensk fordonsindustri

Vinnova har släppt en rapport som avhandlar den svenska fordonsindustrin. De största företagen inom fordonselektronik är Stoneridge Electronics, NOTE Norrtelje, Mecel, SEM och Siemens.

Fordonsindustrin står för en fjärdedel av hela industrins satsningar på forskning och utveckling och svarar för ungefär en femtedel av den svenska industrins totala maskin- och inventarieinvesteringar. Den svenska tillverkningsindustrin står inför stora utmaningar. Omvandlingstrycket på företag är hårt. Detta beror inte minst på den internationella konkurrensen. Denna kommer främst från lågkostnadsländer som bl.a. erbjuder avsevärt lägre lönekostnader än Sverige, detta gäller såväl produktion som kunskapsintensiv verksamhet skriver Vinnova i sin rapport. Fordonsindustrin är i högsta grad påverkad av denna utveckling. Sverige är ett av de länder i världen som är mest beroende av sin fordonsindustri. Ungefär 127 000 personer är sysselsatta i företag med mer än 20 anställda. De flesta fordonstillverkarna i Sverige har idag huvudansvar för hela processen, de utvecklar olika typer av fordon från koncept till färdig produkt. Processen är helt beroende av en fungerande infrastruktur, där leden med leverantörer inkluderas. Med drygt 500 leverantörsföretag i Sverige – varav en del är dotterbolag till svenska och utländska koncerner – är fordonsindustrin en av de största branscherna i landet och en ledande exportbransch. De största företagen inom fordonselektronik är Stoneridge Electronics, NOTE Norrtelje, Mecel, SEM och Siemens. Bosch är en stor leverantör av elektronik men levererar även insprutningspumpar och mekaniska detaljer och redovisas därför i denna studie under kompletta fordon. Det är anmärkningsvärt få företag i Sverige som är verksamma inom fordonselektronik, särskilt med tanke på Sveriges framstående ställning som IT-nation. Detta kan ha sin förklaring i att elektronikrevolutionen kom relativt sent och att Sverige då var en relativt liten nation som inte kunde förse en stor världsmarknad med elektronisk utrustning för fordon. Eftersom elektroniken styr många funktioner i bilen t ex inom framdrivning krävs särskilda nationella överväganden hur fordonselektronikkompetensen integreras i den svenska fordonsindustrin och forskningen. Detta kan särskilt gälla telematiksystem som är knutna till infrastrukturen t ex vägtrafiksäkerhet. De stora fordonstillverkarna har ett stort kunnande inom system och IT-arkitekturområdet. Detta i kombination med Sveriges kunnande inom telekommunikation kan vara en mycket värdefull tillgång för att utveckla systemlösningar som gäller fordonssäkerhet, motorstyrning, förarinformation och underhållning mm. Detta teknologiområde borde kunna bli större i Sverige. Skiftet till hybridfordon ger dessutom tillväxtmöjligheter. Små spjutspetsföretag kan finnas med mindre än 20 anställda som ej innefattas i denna studie. Kan regionerna identifiera dessa företag och stimulera dessa att ta initiativ? Vilka reella förutsättningar finns för dessa att växa? Parallellt finns det möjligheter, att med starka kluster som motiv, förmå stora internationella företag inom elektronik/IT att förlägga mer utveckling till Sverige. Telematics Valley i Göteborg har idag över 60 medlemmar och samarbetspartners. Klicka här för att ladda ned hela rapporten (PDF – Extern länk).

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-28 10:16 V22.4.20-2
Annons
Annons