Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 27 augusti 2007

Miltronic leverar kabel till Skavsta flygplats

Miltronic har utökat sin leverans av anslutningskabeln BetaJet 400 FRNC-flex till Stockholm Skavsta Flygplats. Efter att ha använt kabeln under en testperiod ökar nu flygplatsen sin beställning så att alla flygplan kan förses med elektricitet genom anslutningskabeln.
BetaJet 400 FRNC-flex är speciellt utvecklad för att förse flygplan med elektricitet då de är stillastående på marken, så att inte planets egna strömsystem behöver användas.

När flygplan står stilla på marken förses dessa med elektricitet från en mobil GPU-station (Ground Power Unit) för att inte belasta flygplanets egna strömsystem. Från stationen levereras 115/220V och 400 Hz i en högflexibel kabel, vilken utsätts för stora påfrestningar både vad gäller kyla och slitage från asfalt och betong.

Tidigare använde flygplatsen gummikablar för att förse stillastående flygplan med elektricitet, men dessa kablar fick bytas ut årligen eftersom de inte kunde stå emot påfrestningarna på marken. Dessutom låg styrkablar separat utanför kabeln vilket resulterade i avbrott som påverkade driften – ett problem som även innebar en stor risk för personskador då strömförande delar på fasledarna kunde blottas på grund av nötning och annat slitage.

År 2004 beställde Stockholm Skavsta Flygplats två provexemplar av Miltronics anslutningskabel BetaJet 400 FRNC-flex från Studer. Idag beställer alltså flygplatsen ytterligare sex kablar så att alla anslutningskablar kopplade från GPU-stationerna utgörs av BetaJet 400 FRNC-flex.

– BetaJet-kablarna som vi började använda för tre år sedan är fortfarande felfria och fräscha och vi har inte haft ett enda avbrott. Nu slipper vi riskerna med avbrott på grund av skadade styrkablar, och dessutom är kabeln rörlig även vid låg temperatur vilket personalen ute på marken uppskattar. De väger till och med mindre, säger Patrik Svensson, el-teleansvarig på Stockholm Skavsta Flygplats.

BetaJet 400 FRNC-flex är speciellt utformat för mobila och stationära applikationer under extrema förhållanden med mekanisk påfrestning och varierande klimat. Kabeln är halogenfri och består av fyra integrerade styrkablar för att undvika slitage och skador som kan uppstå om de ligger fritt utanför kabeln.

– Nu har vi levererat kabelsystemet BetaJet till flygplatser både i Bangkok och Skavsta och det är roligt att våra kablar förbättrar både hantering och säkerhet på flygplatser, säger Stig-Arne Löfving, produktchef på Miltronic.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-11-14 20:30 V8.8.9-1