Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 09 augusti 2001

Slottsbacken investerar 15 miljoner i TiFiC

TiFiC utvecklar och marknadsför system för webbaserad support, så kallad e-support, med hjälp av bland annat artificiell intelligens.
TiFiC är ett svenskt mjukvaruföretag med huvudkontor i Göteborg som utvecklar och marknadsför webbaserade e-supportsystem med hjälp av artificiell intelligens. Bolaget grundades år 1999 och har sina rötter i ett forskningsprojekt om artificiell intelligens vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. TiFiC:s produkt TiFiC Digital Support System (TiFiC DSS) är ett system för digital support baserat på den senaste forskningen inom artificiell intelligens och komplexa system.
TiFiC DSS innehåller en ständigt uppdaterad databas med kända hjälpsituationer och systemet använder sig av artificiell intelligens för att snabbt sortera frågeställningarna och lämna önskad information över internet. Systemet hjälper hård- och mjukvaruutvecklare samt återförsäljare att öka kvaliteten och tillgängligheten på sin support, avsevärt minska sina kostnader för support (som ännu mestadels är manuell) samt öka kännedomen om kundernas användning av sina produkter. Marknaden för e-support är den snabbast växande nischen inom datorbranschen med en årlig tillväxt på 50 procent, enligt analysföretaget IDC.
Slottsbacken investerar i TiFic genom sin 100 miljoner euro stora fond Slottsbacken Fund II, som fokuserar på investeringar i nordiska snabbväxande IT-bolag inom sektorerna telekom, datakom och media
Förutom Slottsbacken ingår Telia Business Innovation och MTI i ägarkretsen, liksom TiFiC:s grundare och medarbetare.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-11-14 20:30 V8.8.9-2