Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 09 november 2000

Ökad marknadsandel för Ericssons lurar

Trots enorma förluster ökar Ericsson sin marknadsandel på mobiltelefonmarknaden. Marknadsdirektören Jan Ahrenbring hävdar att andelen ökat från 10,3 till mellan 10,5 och 11 procent.
Under andra kvartalet i år hade Ericsson 10,3 procent av marknaden för mobiltelefoner enligt analyshuset Dataquest. Etta var Nokia och tvåa Motorola med 27,2 respektive 15,6 procent av marknaden.

Samtidigt kryper nummer fyra, Siemens närmare. När bolaget presenterade sin kvartalrapport idag avslöjade de att de har fördubblat försäljningen av antalet mobiltelefoner under det senaste räkenskapsåret till 24 miljoner telefoner. Siemens hävdar att de ligger mycket tätt efter trean Ericsson med en marknadsandel på knapp 9 procent. Under andra kvartalet hade Siemens en marknadsandel på 5,6 procent.

Siemens varnade också, precis som Motorola och Philips tidigare gjort, för långsammare tillväxt nästa år. Under räkenskapsåret som slutade i september i år hade Siemens hoppats sälja 25-30 miljoner lurar.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Visa fler nyheter
2017-10-16 14:56 V8.8.6-2