Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 13 februari 2009

EDC växer med köpet av Fabec

EDC:s strategi är att växa med köpet av Fabec för att kunna ta stora kunder.
När EDC inte kunde ta en del stora order från större kunder, helt enkelt för att dessa kunder ansåg risken vara för stor för att placera order på upp till 60 miljoner i ett företag av EDC:s storlek, beslutade ledningen att företaget måste växa. Tillväxten har planerats ske både genom organisk tillväxt och förvärv. Fabec är nu det första av EDC:s förvärv, berättar Olle Hulteberg, vd för EDC, för evertiq. På så sätt kan företaget ta sig in på en marknad där man tidigare inte befunnit sig.

Företagen har i det närmaste identisk affärsidé och passar därför bra ihop, för att få större kunder att känna sig trygga med kapaciteten. Fabec har dessutom en fabrik i Tallin, startad av Per-Erik Fant som en gång startade Fabec. Olle Hulteberg ser fördelar med att fabriken varit svenskägd från start, och inte blivit uppköpt för att sedan behövt ändra arbetssätt.

Verksamheten har god orderingång och är väl rustad för sämre tider, mycket beroende på att man har kunder i branscher som fortfarande går bra.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-12-04 21:30 V8.9.2-2