Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion |

Risk att underleverantörer lämnar Sverige

Osäkerheten växer hos Saabs pressade underleverantörer, efter GM:s ansökan om konkursskydd.

Underleverantörerna jagar nu nya kunder."Vi är på väg bort från fordonsindustrin", säger Anders Wilhelmsson, marknadschef på teknikutvecklingsbolaget Binar Elektronik. Enligt Saabs informationschef Annica Troedsson fortsätter verksamheten som vanligt, men alla underleverantörer litar inte på det. Intresseorganisationen Fordonskomponentgruppen har fått flerta samtal från medlemmar som vill veta vad som händer. Mindre bolag som skinnleverantören Elmo Leather drabbas främst av färre leveranser från Saab. I dag levererar dock det företaget material till en leverantör högre upp i kedjan, Lear Corporation. ”Som det har varit hitintills så har vi levererat mot de order som kommit från Saab, men det känns mest som ett vänteläge här egentligen”, säger företagets vd Nalle Johansson. ”Volymerna har minskat drastiskt de sista tre månaderna. De är ungefär 15–20 procent lägre än de brukar. Saabs tillstånd är inte längre en överlevnadsfråga för Elmo Leather, som har hittat nya vägar. Bolaget jobbar sedan en tid tillbaka mot tysk bilindustri och de levererar nu till både Audi och Volkswagen. Anders Wilhelmsson är marknadschef på teknikutvecklingsbolaget Binar Elektronik, som också levererar till Saab. ”Vi avvaktar och väntar på mer information från Saab, men de har försett oss med bra information hitintills. Vi levererar inte till bilproduktion utan till små ändringar som görs i produktion, det är jättesmå belopp från Saab i dagsläget”, säger Anders Wilhelmsson. ”Men vi är på väg bort från fordonsindustrin, vi har hittat nya fina branscher, det finns många bra svenska verkstadsföretag så Saab är ingen jätteförlust. ” För Konstruktionsbakelit i Örkelljunga som tillverkar plastkomponenter, har Saab tidigare varit en storkund, men så är det inte längre. För produkterna får företaget betalt löpande av Saab, men ett problem är inköpen av råvarukomponenter, eftersom detta måste göras i större partier. ”En leverans täcker de närmaste tre månaderna. Där finns det en uppenbar risk att man inte får betalt”, säger vd Ulf Dofeldt. Innan krisen hade företaget 320 anställa, men nu är man nere i 150 och ytterligare 50 är varslade. 80 procent av tillverkningen går direkt eller indirekt till bilindustrin. ”Vi håller på och ställer om till andra branscher. Men jag räknar med att införsäljningen tar två–tre år”, säger Ulf Dofeldt. Det är också möjligt att mer av produktionen kommer att flyttas utomlands. Svenåke Berglie på Fordonskomponentgruppen säger att krisen inom fordonsindustrin än så länge har lett till elva konkurser och åtta rekonstruktioner bland underleverantörerna i Sverige. Tre företag hittills har tagit beslut om att flytta tillverkningen utomlands, varav ett är TDM Friction i Långsele, vars tillverkning nu helt förläggs till fabriken i Tyskland, enligt e24.se. ”Vi har jobbat kortveckor ett tag och skurit ner på personalen, men det gick inte att räkna hem det”, säger vd Niklas Hörvallius.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-25 14:09 V22.4.31-1
Annons
Annons