Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 14 oktober 2009

Smartphone apps sprider sig till bilmarknaden

Marknaden för smartphone-program, eller "apps", har visat sig bli ett slagfält för den globala teknikindustrin, packat med apparattillverkare, leverantörer av trådlösa tjänster och programvaruutvecklare som kämpar för att ta en del av denna snabbt växande marknad.
Tävlingen har nu spridit sig till bilmarknaden vilket visade sig på 2009 Internationale Automobil Ausstellung (IAA) i september, där BMW, Nokia och Parrot SA visade olika sätt att överföra smart-phone apps till bilar.

"Den globala bilindustrin har gått in i en spännande fas med OEM-kunder, leverantörer och programutvecklare som alla driver nyskapande och unika sätt att använda apps i bilar”, säger Kevin Hamlin, analytiker för bilelektronik på iSuppli Corp.

"För mjukvaruutvecklare öppnar detta ett helt nytt fält för att sälja apps. För biltillverkare ger det nya sätt att leverera infotainment och telematiktjänster till kunderna. Bilisterna får möjlighet att njuta av sina infotainmentsystem till fullo samtidigt som de bara betalar för de program som de vill ha, vilket sparar pengar. När apps är så kritiskt för bilmarknaden tar företagen fram metoder som gynnar deras specifika mål. Även om de lösningar som visades på IAA bara var koncept, återspeglar de tydligt vad som snart kommer att finnas på marknaden."

Biltillverkarnas strategi
BMW använder IAA för att presentera sitt senaste utbud av vägkartor: BMW Application Store. Webbutiken erbjuder flera olika apps för användare som sedan kan hämta dem till sina iDrive via bil- eller hem-PC och sedan överföra appsen till bilen. Hittills finns multimediareseguider från Merian, Geowiki, olika spel, webbradio, podcasts, Facebook, XING och Twitter. BMW Application Store gör det också möjligt för användare att överföra kontaktinformation till navigationssystem eller mobiltelefoner.

Dessutom kan appsen samla fordon-relaterad information, till exempel ta hänsyn till var bilen befinner sig när sociala nätverktyg som XING används. BMW hoppas i framtiden också ha en ständig ström av nya apps tillgängliga för användarna.

Mobiltelefonlösningar
Nokia, som nyligen köpte kartleverantören Navteq, introducerade också sitt koncept på IAA. Nokias strategi handlar mer om att integrera mobiltelefoner med fordon snarare än att införa apps. Men det var inte bara en vanlig iPod-anslutning eller Bluetooth-anslutning som Nokia presenterade, utan det var en kabel som ansluter hela funktionerna hos en smartphone till fordonet.

Nokia Research Center visade att de håller på att utveckla en kabel som ansluter en telefon till bilens huvudenhet. Anslutningen gör att alla telefonens funktioner visas på fordonets display för vidare kontroll genom röst, pekskärm eller annat användargränssnitt som används i fordonet. Användarna är då redan förtrogna med användargränssnittet, eftersom det är detsamma som de ser på sina telefoner. Eftersom huvudenheten vanligen är kopplad till bilens Controller Area Network (CAN) -buss, tillåter Nokias koncept utbyte av information mellan enheten och fordonet, vilket möjliggör visning av bränslenivåer eller kartbaserade ADAS-varningar. Även om Nokia visade en kabel, utvecklar de också ett system som fungerar med Bluetooth.

Leverantörsystemet
Radioutrustningsleverantören Parrot visade en ny huvudenhet som är Android-Java-baserad i Frankfurt. Bolagets FC6100-modul erbjuder fordonsanslutning av alla smartphonefunktioner. Huvudenheten i sig omfattar hands-free Bluetooth, A2DP audio streaming, speaker-oberoende röstigenkänning, multimediaanslutning, smart track browsing och spellistehantering, 3G + websurfning, 3,0 Wi-Fi och Bluetooth.
Även om alla dessa funktioner är tilltalande är det Android/Java-baserade operativsystemet mest spännande. Android/Java OS möjliggör ett lätt anpassningsbart användargränssnitt för OEM-företagen, plus öppen källkod för utvecklare. Applikationer som är utvecklade för smartphones som använder Android kan också användas för denna modul. Utvecklarna behöver inte utveckla något separat för bilar. Det betyder att hundratals tillämpningar redan finns tillgängliga för modulen.

Slaget om apps
För biltillverkare som önskar kontrollera innehållet och inte vill oroa sig för att installera ny hårdvara, är BMW:s lösning optimal. Om OEM-företaget vill ge kunderna en hårdvarulösning med flera anslutningsmöjligheter är Parrot lösningen. Om OEM-företaget vill ge kunderna samma frihet till ett billigare pris med minimala konstruktionsändringar, är Nokias koncept svaret.

Oavsett vilken väg biltillverkaren väljer kommer mobila apps att öka i fordonen.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-11-14 20:30 V8.8.9-2