Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 13 november 2009

"Underleverantörer, visa vad ni kan!"

<strong>Elmia Subcontractor</strong> Svenska underleverantörer behöver bli mycket bättre på att sälja in sig hos potentiella kunder. I framtiden kan det göra skillnaden mellan vinnare och förlorare.
Det var budskapet när inköpschefer från Scania och Saab Automobile, samt Eniros miljöchef samtalade på scen under Elmia Subcontractor.

– I Sverige är vi jätteduktiga på kvalitet och miljö. Underleverantörerna skulle kunna slå sig in mer på den europeiska marknaden om de var bättre på att sälja in det och duktigare på att visa vad de kan. Men många är väldigt försiktiga, menar Martin Larsson, Purchasing Director, Saab Automobile.
Debattdeltagarna var alla ense om att de svenska underleverantörerna måste tuffa till sig. Och det snart. – Om 6-12 månader, när volymerna går upp igen, kommer det att behövas fler leverantörer. Då är chansen god för många att få mycket mer jobb, men insäljandet måste börja redan nu, säger Magnus Boman, Purchasing Director, Purchasing Commercial System, Scania.

Paneldeltagarna efterlyste också ett större engagemang och intresse i framtida kunder. – Man måste ha kunskap om ett företag för att se att det kan vara en potentiell kund. Och de företagen kan finnas inom helt andra områden än man vanligtvis levererar till. Jag vill se mer kreativitet, säger Bengt Sandin, Manager of Environmental Issues på Eniro och fortsätter: och bort med det svenska ”vi kan inte”. Det är helt ok att säga att man är duktig, bara man kan bevisa det.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-11-14 20:30 V8.8.9-2