Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 20 november 2009

Svensk medtech siktar globalt

Verktyg för att erövra världen. Det har Stings program Go Global Medtech givit CyberGene, Micropos Medical och nio andra svenska medtechbolag.
- Syftet är att stärka Sveriges konkurrenskraft inom medicinteknik, säger Gösta Sjöholm, affärscoach på Sting och initiativtagare till programmet.

Onsdagen 18 november avslutades första upplagan av Go Global Medtech med att majoriteten av de deltagande bolagen presenterade sina strategier för internationalisering inför en panel med riskkapitalister och företagsledare under ett evenemang på Stockholm Business Region.

- De bolag som deltagit i Go Global Medtech har en väldigt bra potential att lansera sina produkter utomlands. Det är väldigt intressanta bolag, vars innovationer sparar pengar åt sjukvården, säger Gösta Sjöholm.

Go Global Medtech är det första programmet i Sverige som syftar till att skapa bättre förutsättningar för svenska medtechbolag att växa och expandera internationellt. Det omfattar fem intensiva tvådagarspass, som hålls hos medtechföretag runt om i Sverige och som har en internationell verksamhet. Två av passen fokuserar på USA och dess sjukvårdssystem, regulatoriska system och system för reimbursement. Ett pass handlar om Europa, ett om andra marknader och ett om hur ett bolag organiseras för internationalisering och snabb tillväxt.

- Sverige har cirka 500 medtechföretag, där de flesta har mindre än 50 anställda. Ska de växa måste det ske globalt. Det finns ett jättebehov av kunskap om den internationella marknaden! säger Gösta Sjöholm.

Go Global Medtech, som ges för andra gången 2010, har plats för max 10 bolag. För att delta måste bolagen ha kommit så långt att en produkt finns framme och att försäljningen har kommit i gång eller är nära förestående på en första marknad.

Två intressanta bolag som deltagit i Go Global Medtech 2009 är CyberGene, som bland annat tagit fram ChromoQuant,ett diagnostiskt kit som analyserar de svåraste kromosomavvikelserna på foster, och Micropos Medical, som utvecklat RayPilot, en strållots för att förbättra strålbehandling vid i första hand prostatacancer.
CyberGenes vd Heléne Olsson tycker att hon och bolaget fått mycket värdefull kunskap under programmet.

- Det har givit oss en bild av de möjligheter och begränsningar som finns på de marknader vi tittat på under programmet. Det har varit jätteroligt att se hur värdföretagens globaliseringsresa sett ut, och intressant att diskutera strategier och få inspiration av de andra deltagande bolagen.
Tomas Gustafsson, vd på Micropos Medical, håller med.

- Vi bolag i samma båt har mycket att lära av varandra. Och de större bolag vi träffat har givit oss en god insyn i svensk medicinteknik. Det som framstår som det absolut viktigaste för att lyckas internationellt, oavsett vilken strategi man väljer, är att tro på det man gör!

De bolag som deltagit i Go Global Medtech 2009 är Airsonett, ObsteCare, Arterion, Vironova, CMA Medical, Brighter, Gripping Heart , Quickels/Im Medico, QuickCool, CyberGene och Micropos Medical. Medtechföretagen som turats om att stå som värd för de fem tvådagarspassen och som delat med sig av sina erfarenheter till de deltagande bolagen är AstraTech, Radi Medical, Elekta, Sectra och Atos Medical.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-11-14 20:30 V8.8.9-1