Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Erik Stenfors Elektronikproduktion | 24 november 2009

Erik Stenfors nöjd med Hanzas utveckling

Hanzas strategi har från början varit att etablera sig i lågkostnadsländer för att sedan ta steget till den svenska marknaden.
För ett år sedan invigde Hanza sin polska elektronikfabrik i Wolow. Polenfabriken har, efter en försiktig period under finanskrisen, kompletterats med fler maskiner under sommaren. Nu är det dags för ytterligare expansion, och i närområdet finns gott om utbildat folk med erfarenhet av elektronikproduktion att anställa. Hanza ser sin verksamhet i Polen som närproduktion för små och mellanstora serier. Snabba transporter och hög flexibilitet för kunderna runt Östersjön är en konkurrensfördel mot produktion från mer fjärran länder där reaktionstiden på marknadsförändringar kan vara tre månader och uppåt.

Huvudregeln för Hanza är att volymprodukter inte ska tillverkas i Sverige eftersom det är för dyrt. Däremot passar små kompetenscenter i Sverige företaget, som till exempel Hanzas verksamhet på Gotland. Erik Stenfors understryker att det blir många undantag från den regeln om utlandsproduktion, bland annat när kunden har instabila produkter där konstruktörerna behöver täta kontakter med produktionsenheten. Försvarselektronik är förstås ett annat område som ofta behöver hållas inom landets gränser, så totalt antas 20-25 procent av Hanzas produktion stanna i Sverige.

Hanza började alltså koncern-byggandet med utlandsverksamheten förra året, och när krisen slog till fanns möjligheter att anpassa verksamheten till efterfrågan. Bland annat har personalens arbetstider snabbt gått att
justera.

"I våras var det fritt fall, men nu klättrar det uppåt. Tomma lager har behövt fyllas på", säger Erik Stenfors, som tror att vi antagligen kommer att se en dipp i slutet av året orsakat av att företagen vill ha en bra utgående balansräkning.

Det ursprungliga Hanzaområdet

”I Sverige är vi vana att alltid gå utanför vår hemmamarknad eftersom vi är ett litet land. Där har vi en fördel framför stora länder som Frankrike och Tyskland, som har svårt i globaliseringstider. Hanzas kunder finns mest i Sverige, Finland och Tyskland. Vi går inte till Frankrike och Italien för att leta kunder utan ser norra Europa som vårt närområde, även om vi har kunder i olika världsdelar.”

One stop shop


Hanza erbjuder sina kunder en ”one stop shop”: mekanik, kablage, elektronik, eller hela produkten komplett, vilket gör det lättare att överblicka kostnaderna, och också innebär oöverträffad flexibilitet. Däremot planerar inte Erik Stenfors att lägga till konstruktionstjänster i kunderbjudandet, eftersom det är så olika tjänster. ”I så fall behövs två bolag”, säger Erik Stenfors.

"Det är svårt att få betalt och ofta förväntas då EMS-leverantören bjuda på konstruktionsarbetet för att sedan få produktionen av produkten."

Områden som har varit särskilt intressanta för Hanza under 2009 är Finland och medicinteknik. Orsaken är att Finlands euro och att medicinteknik inte är lika konjunkturkänsligt som andra branscher. Satsningen har varit lyckad och dessutom kombinerats genom att ett par nya medicinteknikkunder har erhållits från Finland.

Möjliga förvärv

”Förvärv ingår som en strategiskt viktig bit i affärsmodellen och nyförvärv kommer, men det är oklart när – i morgon eller om ett år. Krisens spår ger stora möjligheter för konsolideringar, speciellt för den som är stadd i kassan”, säger Erik Stenfors till evertiq. ”Elmia-mässan om ett år kommer antagligen att se annorlunda ut. Hela landskapet håller på att ritas om för kontraktstillverkare, påhejat av krisen.”

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-11-14 20:30 V8.8.9-1