Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 05 januari 2010

Apples nya tablet-pc svår att förutse

Spekulationerna kring Apples nya tablet-pc har nått sin kulmen.
Hungern efter information - och felaktiga spekulationer - påminner om de felaktiga prognoserna för iPhone innan den kom för tre år sedan. Det kan vara dags att ta ett steg tillbaka och inse att Apple kan lansera en produkt som är så annorlunda att företaget återigen lämnar konkurrenterna bakom sig, som sedan hastigt försöker komma ikapp med produkter som fungerar lika smidigt och med lika elegant design.

Dokumenterade fakta om den nya tablet-pc:n är få. I november 2008 tog Apple kontrollen över varumärket TabletMac från ett företag vid namn Axiotron, som omvandlade MacBook-datorer till tablet-datorer med Apples Mac OS X.

I april talade BusinessWeek med personer som hade sett prototyper av en produkt som de kallade ”media pad” samt en liten iPhone, som beskrevs som "iPhone light" av den person som såg den.

I november rapporterade taiwanesiska webbplatsen Digitimes, som ofta betraktas som en pålitlig källa till information, att lanseringen av Apples tablet-pc hade skjutits fram till andra halvåret 2010.

Den 24 december citerade New York Times bloggaren Nick Bilton två personer, en en icke namngiven och en före detta Apple-anställd som gav vissa ledtrådar. Jobs lär vara "mycket nöjd" med den ny datorn, och användarna kommer att vara "mycket förvånade över hur du interagerar med den nya tablet-pc:n". Ungefär samtidigt rapporterade Financial Times att Apple planerar att visa den nya produkten vid ett evenemang på Yerba Buena Center for the Arts i San Francisco den 26 januari.

Det är viktigt att ta rapporter som dessa med en lämplig nypa salt. Apple har många varumärken som man inte aktivt använder. Vem har hört talas om MacTel, Vingle eller Drypod? Dessutom har antagligen Apples topphemliga lab i Cupertino, Kalifornien, sannolikt utvecklat många tablet-prototyper, av vilka några kan användas för att visa potentiella partners, men som inte utgör en färdig produkt.

En liknande spekulativ frenesi förekom vid lanseringen av iPhone i januari 2007. Få såg då potentialen för en touch-känslig display, som sedermera blev ett viktigt designelement i iPhone och iPod touch, skriver Arik Hesseldahl på businessweek.com

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-01-20 13:29 V9.1.4-2