Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion |

Rapport belyser himmelsvida skillnader i Kina

Med 2010 World Expo belyser Shanghai Kinas förflutna, nutid och framtid. En ny Consumerlab-rapport från Ericsson visar på konsumenternas beteende som driver tillväxt, potential och mångfald hos världens största telekom-marknad.

I rapporten, som släpptes i samband med Ericsson Business Innovation Forum i Shanghai den 17-19 maj, visas beteenden, trender och förhållanden hos Kinas nära 800 miljoner abonnenter och 380 miljoner internetanvändare. De täcker alla tänkbara socioekonomiska nischer och alla tekniska nivåer. Med en mobilpenetration på 56 procent och 8,8 miljoner nya abonnemang per månad har Kina en av de mest dynamiska marknaderna i världen, såväl som den snabbast växande större ekonomin. BNP-tillväxt på 8 procent 2009 och stigande inkomster ökar köpkraften och materiellt välstånd. Men bilden varierar över detta enorma land. Städerna, landsbygden och marknaden för ungdomar visar extremt stora skillnader i hur sofistikerade användarna är och i efterfrågan på tjänster. Douglas Gilstrap, Senior Vice President och chef för strategi på Ericsson, betonar Kinas vikt i telekomvärlden: "Med sin enorma och allt mer välmående befolkning förväntas Kina - tillsammans med Indien - allmänt att stå för en stor andel av den framtida telekomtillväxten. Studien innehåller den senaste och ingående informationen som vi och våra samarbetspartner behöver använda för att fånga denna tillväxt. Att förstå användarnas beteende är avgörande för att driva en framgångsrik innovationsverksamhet inom både teknik och affärsmodeller." Stadsbor Det finns en flod av människor till Kinas städer, där användarna efterfrågar de senaste avancerade mobila internettjänsterna. Det finns stort intresse för den senaste tekniken, och en snabb inkomsttillväxt - 8,8 procent på årsbasis under 2009 - och jakten på status har gjort Kina den näst största lyxkonsumenten i världen. Mobiltelefoner finns överallt, medan fasta anslutningar är mindre vanliga. Mobiltelefoner används för data och tal i stället för bärbara datorer och donglar. Stadsborna ser alltmer tillgång till internet som en viktig tjänst. De stöder sig på internet för tillgång till tjänster och sociala kontakter. Nyfikenhet på världen utanför Kinas gränser driver också utvecklingen: antalet kinesiska turister utomlands tros nå 54 miljoner i år, en uppgång från 47 miljoner förra året. Unga Ungdomarna har i allmänhet mer utbildning än sina föräldrar och ungdomarna i Kina är en av de mest eftertraktade målmarknaderna i världen. Med en tjänsteförbrukning som konkurrerar eller överskrider samma grupper i Storbritannien, Sverige och USA, får de tidigt vana vid digitala lösningar, är statusmedvetna och - som den föregående generationens enda barn - rikare än tidigare generationer. Landsbygden Trots en kapplöpning till städerna och allt fler migrerande arbetstagare, bor en stor del av Kinas befolkning fortfarande på landsbygden. Inkomsterna på landsbygden ökar och det finns en stigande efterfrågan på tekniska produkter, men abonnenterna använder sina mobiltelefoner nästan uteslutande för röstsamtal. Service, användarvänlighet och prissättning är avgörande faktorer för ökad användning av mobilt internet på landsbygden.

Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons