Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 02 mars 2011

Sony Ericsson hårdsatsar på Kina

Den växande mobilmarknaden i Kina blir ett av målen för Sony Ericsson när kampen om marknadsandelar för Android-lurarna hårdnar. Siktet ligger på 25%.
Sony Ericsson ger sig in med huvudet före i mobilbranschens allt mer tävlingsinriktade kinesiska marknad. I en intervju sade vd Bert Nordberg tidigare i dag till Blomberg att målet är att erövra en fjärdedel av Android-marknaden från dagens 14%.

Medtävlarna är bland annat Motorola, HTC och Samsung. För att vinna marknadsandelar mot dessa har Ericsson nu riktat in sig allt mer på den amerikanska och kinesiska marknaden. I USA har man tredubblat sin personalstyrka till 300, i Kina har man ökat med 60% till 1600 arbetare.

– Marknaden har förändrats. Vi ser en generation av våra produkter som släpps först i USA och antingen parallellt eller senare i andra delar av världen. Det är en förändring för företaget. Förut kom produkter alltid senare i USA. Det är en förändring som tvingat oss att investera, säger Bert Nordberg till Blomberg.

I en intervju med Wall street journal talade Bert Nordberg också om den nya telefonen Xperia play. Den kommer att släppas på den kinesiska marknaden om några månader. Någon exakt tidsplan för detta finns inte men förberedelser är i full gång. Det handlar bland annat om att se till att det finns tillräckligt med spel som är anpassade till den kinesiska marknaden.

Det förutspås att just Kina kommer att bli den största marknaden för Ericsson runt 2013-2014.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-12-04 21:30 V8.9.2-2