Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© HTC, bild som illustration Elektronikproduktion | 06 september 2011

Android tar 20% av marknaden för mediaplattor från iPad

120 miljoner mediaplattor, det är prognosen för 2015 enligt ABI Research. Det är en ökning som inte är lika snabb som för traditionella datorer eller smartphones men som ändå betyder att ”plattan” lämnar skuggorna och träder in i ljuset ordentligt.
Androids plattor har tillsammans tagit ungefär 20% av marknaden från Ipad:en under de senaste 12 månaderna. Ingen enskild tillverkare har dock varit ett hot mot Apple.

ABI sammanfattar det med att många tillverkare har försökt etablera sig men att ingen har slitit sig från flocken för att ensam kunna utgöra ett hot. Faktum är, skriver de, att de flesta har introducerat produkter som faktiskt är dyrare än iPad:en trots liknande konfiguration.

Fragmenteringen inom operativsystemen hindrar också tillväxten. Applikationstillverkarna måste välja en plattform att arbeta med – något som kan försena processen, speciellt om marknadspotentialen inte är lysande. Googles Android har till exempel tre olika versioner av sitt OS ute i olika plattor samtidigt. Fördelarna med en öppen plattformsutveckling har ännu inte tagits i bruk.

Av-featuriserade lågkostnadsplattor introduceras av fler än 50 tillverkare 2011. Det kommer att öka på försäljningen totalt men det kan också erodera plattans rykte hos den breda publiken. Det kan skapa tvivel om hur redo plattorna är gällande att ha total funktionalitet de kommande åren. Goda användarupplevelser behövs för att driva denna marknad framåt, skriver ABI Research.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-11-14 20:30 V8.8.9-2