Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion |

Risk 2: Färre resurser hos OEM-företagen

I den första artikeln i serien pratade Charlie Barnhart & associates om prissänkningarna som sker trots att kostnaderna ökar. Specifikt sades det att...

”Genom den här leveranskedjan har varje länk sträckts till bristningsgränsen. Leverantörer av allt från råmaterial till komponenter till montering pressar på mot kontraktstillverkare och ODM:er. Resultatet är att hela marknader säljs av eller överges av OEM:erna när man inte längre kan pressa ut mer intäkter ur leverantörerna. Outsourcing-lösningen som finns idag är "spenderad". De länder som idag kan tillverka ännu billigare än de länder där det idag görs är inget alternativ då infrastruktur, resurser och politisk stabilitet ofta saknas.” Vad som inte sades i den första artikeln var att författaren tror att ledningsgrupperna på världens OEM-företag redan känner till allt detta. Toppcheferna i OEM-företagen har under en tid nu försökt att hitta alternativa metoder för att reducera sina kostnader. De har klämt ur varje möjlighet i deras företag i jakten på att bevara marginalerna och därmed fruktlöst försöka blidka obsceniteten som är Wall Street - en bisarr värld där värdepappersanalytiker har blivit bedömare av prestation trots deras minimala insikt i den komplexa elektronikindustrin. Ingen del av verksamheten är så helig att den inte kan outsourcas: Det gäller varje jobb på företagen utom just då ledningsgruppen. Design, tillverkning, ekonomi, personalavdelning, logistik, kundservice, etcetera . Allt kan göras billigare på annan plats. Kanske inte med samma entusiasm som en lokal arbetare hos företaget men ändå billigare. Gamla nyheter säger du? Läs vidare. Hur otroligt det här än verkar så är det nu samma människor som haft hand om outsourcing-programmen som ligger illa till. På CBA har de sett en lista på människor som antagligen försvunnit från branschen eller hamnat på mindre företag. Fortfarande ses dock mellanmarknads-OEM:er som implementerar leveranskedjor som sträcker sig över jordklotet och som enbart har ett litet team i en ledningsgrupp många tidszoner från där deras produkter faktiskt tillverkas. Det här är en extremt riskfylld strategi som inte går stick i stäv med dagens verklighet. När vi kokat ner det hela till rena fakta ser det ut så här: När ledningsgrupperna bestämde att fokus nummer ett (läs enda fokus) för outsourcing-teamet är att reducera kostnader så är den enda personal du behöver en röst som säger att ”Ge mig det billigare annars går jag till någon annan!”. När allting outsourcats utom arbetslaget som arbetar med outsourcing, vad finns då kvar att göra? För sex år sedan skrev Charlie Barnhart & associates: “Om du aldrig varit del av en outsourcing-process så ta mitt ord för det: Det är en arbetskrävande process. Det spelar ingen roll om du arbetar för säljaren eller köparen, för en distributör eller med service. Det är arbetskrävande. Och i min mening är de som arbetar med outsourcing några av de mest dedicerade och samtidigt minst uppskattade inom elektronikindustrin.” Underskattades verkligen de här människorna både nu och då? Eftersom så många av dem fått sparken efter att författaren skrev det där så verkar det ligga nära sanningen, Kanske är det för att människor som handhar hantverket outsourcing inte har delat med sig av sina erfarenheter till sina chefer: Hur svår det egentligen är, hur komplex och problematisk process de hanterar. Har du någonsin hört en vd tala till värdepappersanalytiker om att de ska bygga nästa stora företags-äventyr på en ny produkt om ska förändra världen men som ingen på företaget någonsin kommer att komma i kontakt med? Charlie Barnhart & associates har hört sådant igen och igen på analytikersamtal för aktiekurserna. Men dessa drömmar som vd:ar hyser är bara möjliga tack vare hårt arbetande människor: hundratals – ja – hundratusentals som bygger produkterna som vd:n tror att ingen kommer i kontakt med. Det är människor i och utanför företaget som gör de tunga lyften och utkämpar de ändlösa slagen. Det är människor vars arbetserfarenhet mäts i ärr. Människor som får saker att hända – varje dag. Inte för att någon berättar för dem hur mycket deras arbete uppskattas utan trots att de faktiskt ignoreras. Om du är en av de fåtaliga som är kvar i branschen så fortsätta marschera vidare trots att du inte alltid får respekt och stöd för det.

Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons