Annons
Annons
16
mars
2012

En titt inuti den nya iPaden

iFixit har kikat i den efterlängtade nya iPaden. Vi följer med på resan.
Att komma in i iPaden var lika svårt som väntat med tanke på hur det var i iPad2. Frontpanelen är limmad på ramen. iFixit-gänget använde en värmepistol och några plektrum för att bända. Till slut kom de in.

Bredvid logik-kortet sitter ett gigantiskt batteri som tar större delen av insidan i anspråk. Ipad2 hade ett formidabelt 25 watt-timmars litium-jon-batteri. Den nya iPaden har ett 42.5 watt-timmars. Med 3.7 volt ligger användningen på runt 10 timmar (9 om mobilt nätverk används) och det är alltså relativt likvärdigt mot iPad2. De 17,5 watt-timmarna extra används till den nya CPU:n och displayen. Noterbart är att kapacitetsökningen skedde genom att fysiskt öka storleken – inte genom ny teknologi.

( Innehåll inte tillgängligt ) © iFixit
Specifikationer:

- Dual-core Apple A5X-processor med integrerad quad-core-grafik.
- 9.7 tums LED backlit in-plane switching LCD med 2'048×1'536 pixel "Retina Display." Den undersökta iPad:en hämtade displayen från Samsung. Ryktet gör gällande att Sharp och LG kan vara leverantörer vid senare datum.
- 16, 32 eller 64 GB Toshiba NAND flash-minne
- 5 MP HD bakåtvänd kamera
- 1 GB DRAM bestående av två 4Gb Elpida LP DDR2
- Broadcom BCM4330 802.11a/b/g/n Baseband/Radio med integrerad Bluetooth 4.0+HS
- Qualcomm MDM9600 3G och 4G trådlöst modem (inte den förväntade andra generationen MDM9615)
- Qualcomm RTR8600 multi-band/mode RF transceiver för LTE

Reparerbarhet: 2 av 10

Den nya iPad:en är designad på ett liknade sätt som iPad2 som fick en 4/10. Nu har iFixit bestämt sig för att, mot bakgrund av erfarenheterna då de försökt laga iPad2, sänka dennas betyg – och den nya iPaden får således samma: en 2:a. Kanske ännu värre är att enheten är svår att återvinna.

iFixit pratade med Steve Skurnac, President hos SIMS Recycling Solutions – en av de största elektronikåtervinnarna i världen. Han sade att de förseglade enheterna gör det svårt att ta ut batteri. Från ett återvinningsperspektiv är det viktigt att de farliga komponenterna som just batteriet är lätta att ta bort.

-----

Källa: Mer finns här.
Kommentarer för denna artikel

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
blog comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter