Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
25
maj
2012

Europeisk marknad för kommersiell LED växer sjufaldigt

Enligt TrendForce “2011-2015 European LED Lighting Market Report” drivs ökningen av energimedvetenhet och viljan att spara ström samt höga elpriser i Europa.
Som exempel anges följande: Om en 7W LED-glödlamapa (ersättare för 40W-glödlampan) används 8 timmar om dagen i en månad (31 dagar) kan den spara 8 kWh jämfört med en vanlig lampa. Med de elpriser som just nu råder sparar man runt 2 dollar i månaden på den investeringen.

Framtiden ser också ljus ut. Jordbävningen i Japan förra året har lett till en antikärnkraftshållning samtidigt som det inte finns utrymme för elpriserna att gå ner. Viljan att spara ström finns därför. Priserna på LED-lampor sjunker redan under 2012 och marknaden för kommersiellt ljus kommer därför att fortsätta klättra och nå en intäkt av nära 2 miljarder dollar i Europa 2015. Det är sju gånger mer än 2011.

Framförallt gällande utomhusljus kommer elpriserna att vara en drivande faktor.

När det gäller inomhusljus är marknaden i huvudsak dominerad av Philips, OSRAM och GE. De förstnämnda två är exempel på den gällande trenden i Europa: De arbetar på de traditionella marknaderna samtidigt som de lägger mycket krut på att utveckla produkter. Europeiska företag har en mer forskningsmässig inriktning när det gäller produktion av LED med betoning på färgtemperatur, ljus och strålvinkel

Enligt LEDinside föredrar européer generellt varmt vitt sken, gult sken (2500K-2700K) och för kommersiellt ljus föredrar de ljus runt 3,000K med CRI över 80.
Kommentarer för denna artikel

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
blog comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter