Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© evertiq Mönsterkort | 05 juni 2012

Innanför dörrarna hos Malmö Mönsterkort

En doft av ammoniak ligger över produktionsgolvet. Vi har just stigit innanför dörrarna hos en av få kvarvarande svenska mönsterkortstillverkare – och det är här mycket av elektronik-Sverige har sin början.
Vi tar en tur genom lokalen. Det är de stora maskinerna som gör att miljön står ut från exempelvis kontraktstillverkarnas vardag. En mönsterkortsfabrik påminner mer om en tyngre industri. Ljudet från maskinerna ligger som ett bakgrundssorl i produktionshallarna där det mesta sker automatiskt.

Malmö Mönsterkort är en av få kvarvarande svenska mönsterkortstillverkare. I en tid då det mesta av produktionen görs i Asien går man här mot strömmen.

- Att vi har egen tillverkning och inte bara sysslar med trading ger oss en konkurrensfördel jämfört med tradingföretagen. Vi kan ta ett helhetsansvar som producent, importör och logistikpartner där vi bland annat lagerhåller åt kontraktstillverkarna, det säger vd Ola Eriksson.

Mycket riktigt. I stora hyllor står förseglade kartonger innehållande alla möjliga mönsterkort redo att skeppas runt om i Sverige och ibland längre än så. Att hålla saker i lager för att man på kort notis ska kunna leverera är en tjänst som man erbjuder och som blivit allt mer eftertraktad på en marknad som går snabbare.

Och det är, trots tal om eurokriser, riktigt bra tider för Malmö mönsterkort. Företaget har vuxit med 300% i volym sedan 2009. Då landade omsättningen på 25 miljoner. 2011 var man upp på över 70 miljoner.

Ola Eriksson har arbetat länge inom elektronikindustrin. Innan det blev Malmö Mönsterkort har han varit inom automationsindustrin.

- Marknadsmekanismerna är de samma men konkurrenssituationen är annorlunda. Det är mycket tuffare konkurrens på mönsterkort än vad det är på automationsutrustning. Mönsterkort konkurrenssätts oftare, i princip varje gång man gör en revisionsförändring av slutprodukten.

Var sak på sin plats

Vi passerar ett rum som är upplyst i gult. Här går personal igenom – med minutiös noggrannhet – de utskrifter som har gjorts och som jämförs med det färdiga kortet. Man tittar bland annat på att alla hål hamnat på rätt plats. Varje dag går flera olika designer igenom fabriken så noggrannhet är av yttersta vikt. Det, tillsammans med snabbheten, är vad som utgör kärnan i den svenska verksamheten. Låga volymer är melodin tillsammans med vissa produkter som kunden vill ha kvar i Sverige.
"Jag tror att både vi och våra konkurrenter helt enkelt har skämt bort marknaden"


När det gäller större volym lyfter man ut den till Asien och de runt 10-15 leverantörer som man har samarbete med, både inom logistik och produktion.

- Alla prototyper som Malmö-fabriken har kapacitet att producera ska produceras här. De stora volymerna lägger vi däremot ut. Vi har en stor fördel av att vi har prototypservicen nära kund. De som har sin prototyp-service i Kina får lägga på åtminstone 2 dagar till för frakten. Vår snabbhet kan vara helt avgörande för kunderna. Det är flera gånger i vecka som akutjobb kommer in. I fjol hade vi extremt mycket, i början av året också. Nu mot våren har akutjobben minskat lite.

En flying probe med fyra stycken armar arbetar snabbt över mönsterkorten. Den strömförande nålen dansar fram och testar varje hål med sådan hastighet att det knappt går att fotografera. Test är en viktig del av verksamheten som bedrivs.

För ändamålet finns två stycken kvalitetslaboratorium; ett i Malmö och ett i Borlänge. Här har man snittprovsutrustning, mikroskop för granskning av ytbehandlingar, mätning av mekaniska toleranser och olika former av lödbarhetstest.

När det gäller produktionen i Kina bedriver man olika projekt för att kvalitetssäkra dessa produkter. Det innebär bland annat ett auditprogam hos leverantörerna.

Här och där

Det är givetvis enorm skillnad storleksmässigt på fabriker här i Sverige och de gigantiska tillverkningsenheter som finns i Asien och andra så kallade lågkostnadsländer.

- Det har investerats otroligt mycket kapital i mönsterkort i lågkostnadsländer. Det gör i sin tur att marknaden flyttar från väst. Det har helt enkelt blivit för dyrt att producera i Europa.

Fortfarande har man i de europeiska länderna en fördel i form av traditionen och produktionserfarenhet, något som borgar för kvalitet och god kommunikation menar Ola Eriksson.

- Vår förhoppning är att kunderna också ska uppskatta det som finns runt om och inte bara titta på den sista tioöringen. Tyvärr är det mycket prisfokus just inom mönsterkort. Jag tror att både vi och våra konkurrenter helt enkelt har skämt bort marknaden lite genom att ge mycket mervärde och service.

Samtidigt menar han att marknadsförutsättningarna på sätt och vis är goda för mönsterkort:

- Vi har förhållandevis höga marginaler jämfört med andra grenar inom elektronikindustrin. Det beror på att vi har effektiviserat vår produktion och logistik väldigt mycket. Vår produktionsapparat är snabb och flexibel och vi kan anpassa oss till rådande förutsättningar och arbetssätt.

Alla bilder © evertiq

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-12-04 21:30 V8.9.2-2