Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© MyEco
Elektronikproduktion |

MyEco - en produkt framtagen med lokala leverantörer

Med en grundtanke om miljövänliga transporter föddes idén om MyEcos elcyklar. Det unika i sammanhanget är att projektet drivits nästan helt lokalt med företag som bland andra Lundinova, Partnertech och Höganäs inblandade.

Just nu håller MyEco på att strukturera upp serieproduktionen av sina elcyklar, baserade på Höganäs drivsystem. Den första batchen kommer att bestå av 100 enheter. Tanken är att man ska visa upp cyklarna, både inhemskt men också ute i Europa: – Vi hoppas och tror att vi kan få ut den här produkten både inhemskt och externt. Vi ser större potential på exportmarknaden än i Sverige då vi i Sverige har en mycket lägre prisbild för kvalitetscyklar i huvudet än vad man har ute i Europa, säger Rickard Olsson, grundare och delägare av MyEco. Arbetet med elcyklarna har pågått under en längre tid. Utvecklingen av själva motorn startade 2010 och 2012 var den första versionen av klar. MyEco AB kopplades in 2011 för att bidra med kompetens inom elcykelapplikationer. Efter inledande tester med standardkomponenter blev det snart tydligt att det behövdes en egen motorstyrning samt en display som gav rättvisa åt den egna elcykelmotorn. Jens Rassmus på Höganäs kom i kontakt med Rickard Olsson när den sistnämnde arbetade åt Höganäs som konsult. Det blev själva starten för samarbetet. Han berättar hur det kom sig att just cyklar är ett bra steg för Höganäs: – Vi valde just cykelmarknaden för att inom den teknologi vi utvecklat är det här den lägsta prestandanivån. Det är den minsta motorn och det minsta drivsystemet som vi kan tillverka på ett effektivt sätt. Valet är därför sprunget ur att vi ville börja i en ända som innebär lägre investeringar rent verktygsmässigt och för att det är enklast att börja med en liten motor. Han fortsätter: – Att designa en cykel för eldrift kan verka som att man bara hänger på något men det påverkar i själva verket hela konstruktionen och designen så pass mycket att elektrifieringen ska vara med från dag ett. Det gör att man kan integrera funktioner och komponenter så att det blir snyggt och effektivt i slutändan. Drivsystemen kunde levereras i slutet av våren och sedan har man inväntat leveranserna av batterier, något som sker från Höganäs partner AllCell i Chicago. De är dock en av få leverantörer som inte är svenska, något som gör projektet ganska unikt. Till större part är det nämligen lokala underleverantörer som använts. Raissa Kruse ansvarar för eldriftsystemen på Höganäs. Hon förklarar hur man tänkte när olika leverantörer skulle väljas: – Det finns flera faktorer. Om man ser till det kompetensmässiga är det ju så att om man bygger upp en verksamhet har man inte alltid kompetensen själv utan vänder sig istället till ett lokalt utvecklingslabb. När det gäller produktionsledet finns det underleverantörer av elektronik över hela världen. Oftast är det så att ingen är bättre än någon annan och då är det naturligt att man vänder sig till någon i närheten. Vi har ju leverantörer i världsklass här i närområdet. Raissa Kruse säger också att det faktum att man sitter nära varandra innebär stora fördelar i kommunikationen där man helt enkelt slipper förlita sig till mejl och videokonferenser för att kunna möta de andra parterna i projektet. Listan kan göras lång Många lokala spelare har varit inblandade i Myecos elcyklar. Hit hör bland annat konsulthuset Lundinova som hjälpt till med utvecklingen i vissa delar av projektet. Zenith Design har bidragit med designarbetet, både till elektronikkapslingen och displayen. Ramen till cykeln har ritats av MyEco i tätt samarbete med Höganäs, och tillverkas i Kina. Med på tåget finns också produktutvecklings-huset Scalae. När det gäller produktionen av de elektroniska systemen har flera företag varit inblandande. Kontraktstillverkaren Partnertech är ett av dem. Partnertech har varit ansvariga för produktionen av den display som ska styra cykeln. Uppdraget kom från Lundinova som arbetat med att ta fram designen. Luciano Pascuariello, Business Development Manager hos Partnertech berättar om deras roll som tillverkare: – Det vi kan bidra med i såna här projekt är vårt kunnande inom produktionsteknik. Här handlar det inte bara om ett kretskort utan om ett hölje också. Det här är en produkt som ska vara utomhus och kräver en korrekt försegling. Den måste bland annat tåla damm och fukt, sedan kan den bli tappad i marken. Partnertechs roll har varit att produktionsanpassa displayen efter de specifikationer som är nödvändiga för projektet. Just att det drivits som ett lokalt projekt tycker Luciano Pascuariello är extra spännande, samtidigt är han förvånad över att företag inte använder den kanalen oftare: – Det är ett ovanligt projekt, framför allt tycker jag dock att det är förvånande att det här inte sker oftare. Kompetensen att ta fram såna här produkter och att tillverka dem finns i närområdet. Sedan har vi ju kapacitet att om cykeln säljer i stora volymer kunna producera från Polen, men det är ändå en svensk produkt i grunden. Även han ser fördelarna med det lokala vägvalet i form av förenklad kommunikation mellan de inblandade partnerna, något som han ser som kanske ännu viktigare i framtiden med allt mer pressade tider och prisbilder. – Lokalt kan man lösa allting. Vi har allt ifrån maskintekniker till konstruktörer som kan vara med och påverka och alla inblandade kan få svar inom en timme. Sitter man på avstånd kan man inte besöka varandra för bagateller. Då måste man klumpa ihop flera saker och det är lättare att missförstå. Då kanske man måste göra om något och så försenas det igen. Stefan Borgström, Marknadsansvarig och delägare hos MyEco, får det sista ordet: – MyEco MTB 26 och MyEco Hybrid 28 är ett lysande exempel på hur ett lokalt samarbete kan resultera i konkurrenskraftig produkter. Elcyklarna har varit med på Eurobike i Tyskland 2012 och 2013 och där fått ett fantastiskt mottagande och fått högsta betyg av de som testat dem.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons