Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© beata_wojciechowska_dreamstime.com
Komponenter |

Impact Coatings intervjuas på Productronica

Evertiq har intervjuat vd Henrik Ljungcrantz för att få en uppdatering om hur det går för bolaget, verksamma inom beläggningar för industrin.

Impact Coatings är på plats på Productronica i München där man ställer ut sina lösningar. Mycket har också hänt under året och vi tyckte att det var på tiden med en liten uppdatering. Först och främst, hur är mässan så här långt? - Jag får säga att den här mässan fungerar riktigt bra. Vi har inte varit ute så mycket tidigare, egentligen av många olika anledningar som gjort att det inte blivit av. Han berättar att en anledning är att företaget tidigare varit väldigt inriktade på att få en stark genombrottsorder, en så kallad killer application. Därför satsade man bland annat hårt på mobilmarknaden. Tyvärr kom man inte riktigt till den punkt man önskade utan fick istället ett starkare fotfäste inom dekorativa beläggningar. Tanken med killer applications visade sig också vara knepigare än man först tänkt. - Vi resonerade så att om vi kunde få till en killer application så kunde vi multiplicera den. Detta visade sig dock vara svårt eftersom nästa kund ville ha en lite olika lösning. Nu har vi dock fått ut ett tiotal maskiner och vi har fått mycket bra referenser. Just mässans koncept passar också Impact Coatings, säger Henrik Ljungcrantz. Han menar att kärnan i Impacts verksamhet är att de vill sälja beläggningssystem och att man här kan möta kunder som har en gemensam faktor i att de efterfrågar kostnadseffektiv beläggning. Dessutom ligger det i tiden med att minimera waste och att fria kapacitet, båda områden där Impact har mycket att erbjuda, menar han. Everiq har sedan tidigare följt mycket av det som har med kontaktdons-beläggningen MaxPhase att göra. Vilken uppdatering kan man ge där? - Jag brukar säga att vi har aldrig varit så nära som vi är nu. Vi diskuterar fortfarande med ett antal kunder men vi ska väl erkänna att det har tagit mycket längre tid än vad vi trodde från början. Sedan tror jag också att kunderna upptäckt att det tagit längre tid än vad de trodde. MaxPhase är ju en produkt avsedd för kontaktdon och då ska produkten införas i volymproduktion. Man måste vara helt säker på att allting fungerar som det ska. Han säger att Impact Coatings har en rad intresserade parter som gärna vill vara nummer två, men att man vill att någon annan går först och visar att det fungerar. Det finns helt enkelt ett visst mått av tröghet i mnarknaden. - Man kan dela upp det lite. Ska man göra en generell produkt, som exempelvis en USB-kontakt, då måste man följa vissa standarder då produkten ska fungera överallt. Här upplever man det som lite mer läskigt. Vi diskuterar kanske därför mer med kunder som ska ha lösningen inuti boxen och där kunden äger produkten. Där bryr sig deras kund inte så mycket om hur saker är gjorda så länge allting fungerar bra. Sist vi intervjuade Impact var guldpriset högt, något som pressade kontaktdonstillverkarna. Trots lägre guldpris menar man att situationen inte är bättre nu: - Guldpriset har ju gått nedåt under året, men på sätt och vis är det nästan värre för kontaktdonstillverkarna. OEM:erna kommer ju ihåg hur tillverkarna ville höja priset när guldet gick upp och nu vill OEM:arna såklart sänka priset när man ser att guldet blir billigare. Problemet är att OEM:erna inte höjer fullt ut när priset går upp men de vill sänka fullt ut när det går ned, vilket pressar marginalerna. Han beskriver också att många minns upp- och nedgångarna de senaste åren och den ostadighet som präglat guldmarknaden. Ett år av förändring I år har Impact lagt om sitt fokus lite för att komma närmare kunder. Det innebär att man bland annat vill hissa flaggan lite högre för att visa att man finns och vad man erbjuder. Det har också inneburit ett förändrat fokus också mot försäljning: - Förut har vi varit mer inriktade på att sälja mot specifika applikationer. Det intresserade mycket utvecklingspersoner som ville vara med och testa eller utvärdera produkten. Sedan fastnade vi i det träsket lite och det ledde till mer intresse än affärer. I långa loppet kommer det här generera affärer, men det kommer att ta flera år. Han fortsätter: - Nu fokuserar vi istället mycket på att sälja kostnadseffektiva maskiner. Det gör att det blir mer kunder som tänker mer på produktion. Ofta har de också påsen med pengar med sig då de bestämt sig för att göra en investering. På det här sättet kommer vi därför närmare våra kunder. Impact ser bland annat ett stort intresse inom beläggningar för kontakthus, där man precis som i fallet med kontakter inuti boxen bryr sig mindre om hur saker görs så länge det fungerar bra. Under kommande år kommer också sexvärt krom att förbjudas i flera applikationer, något som man tror kommer att ge en extra knuff framåt för Impacts lösningar. Vad händer då nu framöver? - Vi tar med oss casen hem. Kunder med produktionsbehov prioriterar vi högt, de som behöver våra maskiner. Mer långsiktiga kunder startar vi projekt med. Vi har också ett väl fungerande samarbete med Fraunhofer. De kan ta hand om lite krångligare kunder. Exempel på detta kan vara specifika medicinteknsika applikationer, isolerande beläggningar eller produkter som kräver speciella temperaturkrav. - För sådana kunder kan vi slussa över utvecklingen till Fraunhofer. De får ut lite pengar för utvecklingen och vi sparar in mycket tid. De har också en av våra maskiner stående hos sig. När utvecklingen är färdig kan vi sälja lösningen och maskin till kund utan att vi lagt ned så mycket utvecklingsarbete. Och hur ser man på framtiden? - Vi är sammanfattningsvis väldigt positiva och ser mot framtiden med tillförsiktigt. Vi ökar antalet prospekt som vi får in, och jag tycker också att det är mer mogna prospekt än vad vi fått in tidigare. Vi ligger mycket närmare våra affärer nu.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-25 14:09 V22.4.31-1
Annons
Annons