Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Mydata Elektronikproduktion | 15 november 2013

Mydatas Robert Göthner tror att den tuffa tiden är över

Evertiq satte sig ned med Robert Göthner, chef över affärsområdet Ytmontering, för att se vilka trender han ser på marknaden just nu.
I en sådan nedåtgående marknad är det jobbigt för alla som arbetar med utrustning. Det speglar på något sätt att tillverkarna har mindre att göra vilket i sin tur är en reflektion av världsekonomin.
Det har varit tuffa tider för de företag som producerar utrustning för elektronikindustrin. Investeringsviljan sjunker i regel med ekonomins dippar, något som gör utrustningstillverkarna konjunkturkänsla. Robert Göthner håller med om att det har varit turbulent, även om han anser att Mydata klarat sig bra jämfört mot många andra:

- Marknaden började vika ned under krisåret 2009, sedan såg man en stark återupphämtning under 2010 och 2011. Redan under kvartal fyra 2011 bromsade detta in. Under 2012 föll sedan marknaden för ytmonteringsutrustning med runt 20 procent totalt, och fram till och med kvartal tre 2013 med ytterligare 26 procent. I en sådan nedåtgående marknad är det jobbigt för alla som arbetar med utrustning. Det speglar på något sätt att tillverkarna har mindre att göra vilket i sin tur är en reflektion av världsekonomin.

Han menar att den oklara situationen i USA har varit en av de saker som påverkat marknaden rejält, i kombination med en mer restrektiv investeringspolicy i Europa. Däremot ser det nu ut at vara på väg mot bättre tider:

- När vi tittar på indikatorer på när det vänder finns det en del som säger oss att det sker inom en inte allt för avlägsen framtid. Några observationer som man kan göra är att ser man på data över industriell tillväxt och BNP-tal pekar det mesta på en positiv trend i de flesta regionerna 2014. Dock är Kina som varit den stora drivande motorn inom ekonomin inne i en liten nedgång. Däremot är det ju fortfarande positiva siffror och det makroekonomiska perspektivet ser lovande ut.

En annan positiv indikator som Mydata studerar är de prognoser som görs över komponentförsäljning. Här menar Robert Göthner att de ser starka tillväxsttal för 2014.

- Med det sagt gör vi bedömningen att 2014 kommer att vara mer positivt.

Du sade i vår video-intervju att ni har klarat er bättre än många andra spelare på marknaden. Vad är skälet till detta?

- Jag tror att det finns många skäl. Delvis har vi en kundbas som inte är så volymberoende som högvolymspelarna har. De har fått mer problem då det varit en svag utveckling inom området consumer. Delvis beror det på att vi har en mindre konjunkturkänslig kundbas samtidigt som vi har en relevant produktportfölj som appelerar på nya kunder. Jag gissar att vi faktiskt vinner fler nya kunder än våra konkurenter.

En sådan utveckling finns också bland de medelstora aktörerna i Sverige. Den totala svenska marknaden minskar lite
Hur ser ni på den nordiska marknaden?

- Norden är en ganska liten marknad för SMT-produkter ställt med internationellt mått mätt. Men vi har en stark kundbas och det är en viktig marknad utan tvekan. Senaste åren har präglats av en rekonstruktions-trend bland svenska tillverkare av elektronik. Man slår samman och flyttar ut sin volymproduktion.

Han fortsätter:

- Allra tydligast är trenden i Finland med Nokia-systemet och alla partners därtill. Där har många stängt eller flyttat. En sådan utveckling finns också bland de medelstora aktörerna i Sverige. Den totala svenska marknaden minskar lite, men det är förståligt.

Mydata arbetar idag mot tre väldigt definerade marknader där man vill växa. Den första är Tyskland, där man sedan några år tillbaka nu har direktbearbetning efter att man förvärvade en tidigare distributör. Detta gör att man satsar mer i landet. Ett annat intressant område är Ryssland. Marknaden är i dagsläget inte enorm, men under tillväxt. Mydata har också ett mycket starkt fotfäste här med en marknadsandel på kanske 40-50 procent.

- Vi har kommit mycket långt här och är klart ledande.

Sist men inte minst vill man fortsätta att växa i Kina. Bara i år tror man att Mydata kommer växa med runt 50 procent i landet.

- Det är världens största marknad. Det som också gör Kina intressant är att regionen är i tydlig förvandling. Nästan all produtkion har tidigare varit högvolym-produktion. Nu är den kinesiska ambitionen att bli mer självförsörjande på teknologi ovh detta föder fler satsningar på egna produkter och R&D. Det ger en produktionsapparat som också kan hantera nisch-produkter. Sedan är inte Kina heller ett självklart lågkostnadsland längre. Kvalitet och effektiviseringar är viktiga och det ligger nära vad vi vill erbjuda våra kunder.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-12-13 22:15 V8.9.2-2