Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© solarseven-dreamstime.com Allmänt | 07 januari 2014

Mycket automotiv elektronik på CES

Konsumentelektronikmässan CES bjuder inte bara på enheter för personligt bruk. Här finns i år också mycket relaterat till bilindustrin.
Man skulle förvänta sig att företag som Intel, Sharp, Samsung och Huawei tog strålkastarljuset på CES, världens största mässa för konsumentelektronik. Inte desto mindre verkar bilarna ha tagit en central del då de levererar innovation, anslutningar och lösningar för att höja användarupplevelsen.

Allt är inte revolution men det fanns en hype runt de event som pressen fick bevittna. På scenen stod Bosch, Audi och Toyota.

Robert Bosch LLC, var först ut. Det automotiva segmentet står för ungefär 40 miljarder dollar i intäkter till Bosch och de har ingen brist på lösningar som ska göra körupplevelsen mer ansluten, trevligare , mer miljövänlig och givetvis säkrare. Här talades det om fullt automatiska förarlösa bilar. 2014 kommer automatisk motorvägskörning att erbjudas i trafikstockningarna. Mer teknologi kommer att följa som möjliggör körning i högre fart.

En annan poäng som lades vikt vid var röstkontroll som använder sig av normala meningar snarare än kommandon.

Toyota valde samtidigt att visa upp glimtar ur ”framtiden” med lanseringen av deras prototyp FCV Hydrogen Electric Vehicle, som ska nå marknaden under 2015. Enkelt beskrivet; vätgas och syrgas kombineras för att skapa elektricitet och vatten – och kanske viktigast av allt: Ingenting annat. Utmaningarna här består av att hitta affärsmodeller som är lönsamma samt att förbereda en fungerande infrastruktur för bilarna när de väl når vägarna.

Fordonet kan ta sig 300 miles (482 kilometer) på en enda tank och klarar att ta sig från stillastående till 60 mph (96 kilometer i timmen) på under tio sekunder.

Toyotas vertikala integration är kanske nyckeln till att göra produkten verklig och hålla kostnaderna nere. Kontroll över material, design och tillverkning behövs för att få siffrorna att fungera och få till ett fordon som kan konkurrera med vanliga bilar.

Sist ut av talarna var Audi. Nyckelprodukten som presenterades var Audis piloted drive – alltså återigen fokus på självstyrda bilar. Man talade också om de fyra tidsåldrar som bilen genomgått: Den första handlade om utvecklingen av fordonen och önskan om att få dem att gå fort. Den andra handlade om viljan att tämja dem och göra dem pålitliga. Den tredje handlade om genomgående förbättringar och säkerhet, ekonomi och tillförlitlighet. Den sista eran som bilen nu går in i handlar om att omdefiniera mobiliteten genom elektriciteten.

Bilen är här, menade man, den mest avancerade mobila datorn. Partnerskap med bolag som Nvidia, Google och AT&T ska möjliggöra utvecklande av nya paradigm. Virtuellt skräddarsydda cockpits, radar och ultraljud hörde till något av det som visades upp.

Intrycken från CES kommer från gästskribenten Philip Stoten.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-11-14 20:30 V8.8.9-2