Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© sergey-balmashov-dreamstime.com
Mönsterkort |

Malmö mönsterkort 3.0

Mönsterkortsproducenten Malmö Mönsterkort vill ta nästa steg för att fortsätta framåt. Vi träffar försäljningschef Tobias Uppström för en uppdatering.

På ett brusande TEC under de mest hektiska timmarna hittar vi Malmö Mönsterkort. Och med ljudet av pågående föreläsningar i bakgrunden och doften av kaffe i luften dyker vi in i vad Tobias Uppström kallar Malmö Mönsterkort 3.0. Företaget är sedan länge välkända i den svenska branschen. Nu vill man också öka sitt footprint utanför hemmamarknaden. Satsningarna inkluderar att man öppnat upp ett säljkontor i Ungern och anställt tio personer vid det kinesiska kontoret.
© Tobias Uppström
– Som vi ser på framtiden ser vi att den svenska marknaden kommer att växa lite grand. Vi hopps på en tillväxt i Sverige. Men eftersom vi också är producent vill vi öka mer än de 2-3 procent som man kan förvänta sig av Sverige. Ungern är en av de marknader som befinner sig på tillväxt och därför blev beslutet naturligt. Trenden med hemflytt av produktion från Asien, som bland annat hamnar i Ungern, har inte varit drivkraften bakom satsningen. Däremot är det en välkommen bonus. – Även om den trenden inte hade startat hade vi ändå gjort den här satsningen. De stora aktörerna som vi jobbar tillsammans med är också på plats på de här marknaderna. Vi ser helt enkelt synergier med stora samarbetspartners. Här kan vi jobba ihop på samma sätt som i Sverige men på en ny marknad. De faktorerna har större påverkan än att produktion flyttas hem från Asien. Han fortsätter: – Tittar vi produktionsmässigt så vill vi ju ha en välmående fabrik. Den skandinaviska marknaden som önskar produktion i Skandinavien minskar. När vi tittar utanför Skandinavien kan vi gynna svensk industri på det sättet. Vi tror inte på att spjärna emot marknadskrafterna utan istället på att hitta synergier för att gynna svensk produktion. Redan nu håller man också på att kika mot vilka marknader som kan bli intressanta och aktuella i framtiden. Det blir dock ett senare projekt. – Jag skulle vilja avsluta med att säga att det känns som att marknaden i Sverige andas försiktig optimism. Ett starkt Q4 ger optimism in i Q1 för både stora och små bolag.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons