Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© aydindurdu-dreamstime.com
Elektronikproduktion |

Intervju: Inission vill fortsätta växa

Vi har tagit oss en pratstund med kontraktstillverkaren Inissions Managing Director Olle Hulteberg för att stämma av läget, planerna och synen på det svenska produktionslandskapet.

Olle Hulteberg är noga med att peka ut att han är optimist. Det gäller i synnerhet det svenska produktionslandskapet och de möjligheter som finns här på plats. Mer om det senare dock, vi börjar vårt avstamp i vad som händer hos det Munkfors-baserade bolaget. Att marknaden under föregående året inte hade någon spikrak ”uppåtkurva” konstateras: – Det lättade inte lika mycket på marknaden som vi kanske trodde att det skulle göra. Men man får ta och vara hoppfull tycker jag. Och som sagt, jag är optimist. Jag tror ju på svensk produktion och Sverige i de här sammanhangen. Och det ser väl bättre ut framöver, säger Olle Hulteberg.
Om Inission: Kontraktstillverkaren Inission har idag produktion i Stockholm, Göteborg, Munkfors, Pajala och Tallinn. Omsättningen ligger på någonstans runt 300 miljoner kronor. Totalt arbetar runt 200 personer inom koncernen.
Positivt, menar han, är att kunderna idag har ett annat tänk jämfört med hur det såg ut för bara några år sedan. – Det är en intressant trend som jag tycker mig se och som nog många tillverkare märker av. Kunden vill att tillverkningspartnern ska ta ett totalansvar i form av mervärdestjänster. Det friställer i sin tur resurser för produktägaren som kan koncentrera sig på utvecklingen. Kunderna är i regel också nöjdare med totallösningen än om man bara köper ett kretskort. Han fortsätter: – På de här punkterna har också kunderna mognat de senaste åren tycker jag. För tre till fyra år sedan skulle alla skicka produktionen till Asien oavsett. Idag är man bättre på att bedöma kostnader som tillkommer. För Inissions del är ungefär 60 procent av de produkter man tillverkar idag ”färdiga” enheter och system. Mycket av det går sedan på export. Resterande utgörs av kretskort och där är det mer inhemska leveranser till sin natur.
"Vi vill ha närvaro i Södra Sverige. Öresundsregionen är väldigt intressant för oss."
Företaget har flyttat fram sina positioner de senaste åren. I slutet av 2012 köpte man EMS:aren Mikromakarna i Pajala som sedan dess ingår i koncernen. Under 2013 köpte Inission Poltechs verksamhet i Finspång. Utöver det har man också varit och nosat på att ta över finska EMS:aren Incap. Här har arbetet pågått en längre tid med att iordningställa finanserna i bolaget men en sammanslagning är i varje fall just nu avblåst. – Det visade sig att det blev lite mer komplicerat än vad vi först hade trott. Inte desto mindre kikar man fortsatt på att expandera: – Vi vill ha närvaro i Södra Sverige. Öresundsregionen är väldigt intressant för oss. Geografi är en viktig parameter när vi tittar på expansion. Norge vore roligt att etablera sig i, när man orkar och hinner med. Men vi kommer att vara en aktiv part i branschens konsolidering, helt klart. Svensk produktion i fokus På årets upplaga av S.E.E pratade sig Inission varma om produktionssystemet Inspirit med vars hjälp man vill utveckla verksamheten vidare. Det här är egentligen en del av ett större projekt som inleddes för ett bra tag sedan. – Vi började för länge sedan med Lean-arbete vid våra fabriker och vi har varit med i produktionslyftet. Sedan har vi fortsatt att utveckla verksamheten och 2012 kände vi oss mogna att lansera ett femårigt förbättringsprogram. Målet är att vi ska producera dubbelt så mycket med dubbelt så hög hastighet, det vill säga halva ledtiden. På fem år ska vi bli dubbelt så effektiva – och det med samma personalstyrka. Hur är planen att ni ska gå till väga rent praktiskt för att kunna nå det målet?
Säljer man på den europeiska marknaden är saken klar. Då står vi i Europa oss väldigt konkurrenskraftigt jämfört med asiatisk produktion.
– I huvudsak handlar det om att utveckla våra metoder. Ta en sådan sak som orderprocessen och värdeflödesanalys. Hur hanterar vi idag våra order? Här kan man väldigt fort göra effektiviseringar. Sedan är det såklart så att vi kommer att behöva göra investeringar också, men det är inte huvudvägen. Den riktiga utmaningen, menar Olle Hulteberg, är dock att rent praktiskt hantera den dubblerade omsättningen som väntar om man når målet. – Det är ju ett väldigt ambitiöst mål som vi har satt upp. Nu får vi ju leva upp till det också. Det är lätt att sitta i Munkfors eller Pajala och säga något, men går man ut med det förväntar sig folk saker. Kan du se några trender gällande det svenska och europeiska produktionslandskapet? – Det är främst två saker jag har noterat när man tänker på så kallad lågkostnadsproduktion. Det ena är ju att det blir problem när utvecklingsavdelningen behöver tänka till. Vi vet ju att med de kunder som vi jobbar med tight sparar man i slutändan mycket time-to-market och time-to-customer. Men visst, känner man att pengarna är ens enda konkurrensmedel är det en annan sak. – Sedan är det ju också avgörande var man har avsättning för sina produkter. Säljer man på den europeiska marknaden är saken klar. Då står vi i Europa oss väldigt konkurrenskraftigt jämfört med asiatisk produktion. Vi har ju länderna i Baltikum som fortfarande har en kostnadsfördel och samtidigt närheten. Det är inte långt bort eller allt för krångligt. Har man däremot avsättning för sina produkter i Asien är det så klart logiskt att man producerar där. Det pratas ju en del om att vi tappar produktionskompetens i Sverige på grund av utflyttningen. Hur ställer du dig till det påståendet? – Jo, men så är det. Det här hänger ihop med politikerna och samhället. Och det är ju tråkigt att det blivit så efter att vi historiskt har varit ett föregångsland inom produktion. Jag vill egentligen hävda att vi fortfarande är det. Men det handlar mycket om att få ungdomen intresserad. En fyraåring kan vara jättenyfiken på teknik men någonstans i skolan tappar vi bort dem. Där har vi en utmaning.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons