Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© wizzyfx-dreamstime.com
Mönsterkort |

Aspocomps nya vd i intervju

Aspocomp har haft ett par tuffare år bakom sig. Men företaget har tagit in ett par nya ögon som ser saker och ting från en annan vinkel. Målet är att lära och förstå vad företaget verkligen behöver för att växa och lyckas.

Mikko Montonen, ny vd för Aspocomp, har med sig en fullpackad ryggsäck av erfarenheter från elektronikindustrin - 25 år för att vara exakt. Han må bara vara en vecka gammal i sin nya roll som "The Big Boss" för den finska mönsterkortstillverkaren men han redan har en vision om var han vill ta företaget. – Vi måste bli större, vi behöver växa, men vi måste även förändra vår affärsmodell så att vi inte påverkas så kraftigt av cyklerna i branschen. Det är lätt att tjäna pengar när marknaden är på topp, men vi måste ha en modell som är stabil och kan slå sig fram under cyklerna. Vi måste ha en tillverkningskapacitet som är flexibel så att vi kan reagera på förändringar i marknaden. Men första punkten på dagordningen för Mikko, kommer vara att lära sig att förstå företaget samt dess kunder. Och med det kommer kunskapen om marknaden, tekniken och konkurrenterna. – Efter min genomgång kommer jag naturligtvis att göra nödvändiga förändringar inom verksamheten och vårt sätt att göra affärer. Jag skulle vilja se vår kundbas växa, just nu är vi lite för fokuserade på vissa områden. Aspocomps nuvarande europeiska fokus kommer inte räcka i Montonens plan. Han nämner att han ser några mycket intressanta företag och marknader utanför Europa. Även om han kanske inte har några detaljerade ingående planer - vem skulle ha det efter en vecka på jobbet? - så finner han den amerikanska marknaden mycket intressant. Aspocomp är ett företag med lång historia och en stark kultur, så vad är det Mikko Montonen kommer att tillföra företaget som den "nya killen"? – Jag har 25 år inom elektronikindustrin bakom mig, jag har kunskap om hur det fungerar. Och med så många år från kiselbranschen ser jag nog saker från en annan vinkel, jag kommer med en annan uppsättning ögon så att säga. Jag är väldigt ny inom mönsterkort, så jag kanske inte ser alla möjligheter just nu. Men jag vet att framöver kommer jag absolut dra nytta av mitt sätt att se på saker och den kunskap jag har med mig. Mikko förklarar att kunderna inom de två branscherna - wafers och mönsterkort - är ganska lika: -- Jag tror att jag skulle kunna se vissa gemensamma nämnare och likheter mellan branscherna, saker som andra kanske inte riktigt listat ut ännu. Kunskapsbanken han tar med sig kommer även att hjälpa företaget att anpassa sig till förändringar och trender på marknaden. -- Jag har följt utvecklingen på marknaden i 25 år och samma trender gäller både branscherna. Samma applikationer ligger bakom förändringarna och jag kan lätt förstå vad som kommer att förändras på marknaden. Men ett företags verkliga ”ess i rockärmen” kommer alltid att vara hur man bedriver sin verksamhet. Och det är där Mikko har en mycket klar bild av hur han vill se Aspocomp i framtiden. -- Vi måste vara det där företaget som ger den bästa servicen och värdet till kunderna. Och om vi kan erbjuda det, då blir det lättare skaffa nya kunder. Och kunden har alltid högsta prioritet, menar han: – Jag är mycket öppen för att samarbeta med våra konkurrenter till gagn för våra kunder och leverantörer. Jag är väldigt öppen i mitt sätt att göra affärer.

Annons
Visa fler nyheter
2024-03-15 14:25 V22.4.5-1
Annons
Annons