Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© pelfophoto dreamstime.com
Teknik |

KTH: Billigare batterier ger elbilen bättre konkurrenskraft

Ett samarbete mellan forskare på KTH och Stockholm Environment Institute (SEI) visar att elbilar kan komma att konkurrera ekonomiskt med bensindrivna fordon tidigare än vad experter hittills trott.

Trots att en elmotor är mer energieffektiv än en vanlig förbränningsmotor och därtill inte släpper ut några avgaser så ligger Sverige efter sina nordiska grannar på elbilsfronten. En studie som forskarna från KTH och SEI gjort visar på en skepsis när det kommer till elbilars potential, mycket baserat på inköpskostnaden. Uppfattningen är att elbilar är alldeles för dyra för att kunna slå igenom på bred front och konkurrera med vanliga bensin- och dieselbilar. Det är här som batterikostnaden kommer in i bilden då denna är den största orsaken till att elbilens drivlina är dyrare än en förbränningsmotor. Så länge batterikostnaden är hög kommer elbilstillverkare att vara tvungna att kompromissa mellan räckvidd och pris. Detta har hittills varit ett stort hinder för elbilarnas framgång. För att gå till botten med hur det verkligen ser ut har forskarna gemensamt studerat ett stort antal källor. Det blir tydligt att priserna fallit snabbt. År 2007 låg kostnaden på över 8 600 kronor per kilowattimme. Sju år senare, det vill säga 2014, låg den på 2 600 kronor per kilowatttimme. – Situationen är imponerande särskilt som produktionen och försäljningen av elbilar gått upp rejält först de senaste åren. Om priserna fortsätter falla i den här takten kan kostnaden 1 300 kronor per kilowattimme vara nådd i början av 2020-talet. Det är också vid det priset som experter och analytiker anser att elbilar är konkurrenskraftiga gentemot bensin- och dieselbilar, säger Björn Nykvist, forskare på SEI.

Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons