Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Flir Elektronikproduktion | 31 mars 2015

Flir går mot strömmen - satsar på svensk produktion

Efter en för Sveriges industri tråkig period stiger vi innanför dörrarna hos Flir Systems. Företaget går mot trenden, både gällande tillverkningstänk - men också på grund av insteget på konsumentmarknaden.
Flir Systems vd för Sverigeenheten, Rickard Lindvall, visar runt i de stora lokalerna utanför Stockholm. Ljust, luftigt och med en strid ström av besökare. Ljudet av rullväskor över golvet i den stora receptionen vittnar om att en del är långväga. Totalt arbetar över 450 anställda och konsulter i fastigheten fördelade på forskning och utveckling, produktion, sälj och administration. Flir har varit verksamma i Sverige under många år och under den tiden har mycket förändrats. Ett exempel är att företaget idag återfinns på konsumentmarknaden.

Rickard Lindvall visar stolt upp Flirs mer konsumentinriktade produkter.
I handen håller Rickard Lindvall en prototyp av C2-kameran som visades upp på konsument-elektronikmässan CES i början av året. Faktum är att Flir Systems är ett av få företag i Sverige som tillverkar handhållna enheter avsedda för den breda konsumentmarknaden, berättar han med viss stolthet i rösten. Denna nya marknad öppnades upp förra året med iPhone-tillbehöret Flir One. Och med en nyhetsperiod bakom oss – som handlat om neddragningar och teknikflyttar – är det kanske extra intressant att besöka en produktägare som går mot strömmen och väljer att satsa på svensk produktion.

– Utvecklingen av de här enheterna drivs av att produkterna går ner i pris. Early adopters och folk som gillar gadgets har börjat köpa dem. När teknologin blir billigare ser vi att konsumenterna hittar till den här typen av produkter. Jag skulle vilja säga att det inte dröjer länge förrän våra produkter återfinns på byggvaruhus och den typen av bredare affärer, förklarar Rickard Lindvall.

Flir Systems är på den internationella scenen mest kända som leverantör till professionella branscher som försvar och säkerhet – då med produkter som är både större och i en helt annan prisklass.

– Det är väldigt viktigt att understryka att fokus fortfarande ligger på professionella användare. De produkter som vi tillverkar har aldrig varit mer avancerade och därför har vi ännu mer att erbjuda nu.

Det kommersiella säkerhetssegmentet är en marknad där Flir har kunnat se en trend mot ökad efterfrågan då fler idag vill ha utrustning som klarar mörker eller dåliga ljusförhållanden av annan karaktär.

– Inom vårt segment ”security” erbjuder vi både visuella kameror och värmekameror. Vi ser en stor tillväxt på just värmekameror inom det området. Behovet har funnits länge men priserna har varit för höga. Med lägre priser på värmekameror ser vi en mycket stor potential för detta segment. Vår bild är att marknaden är på väg mot system som har mycket analysfunktioner inbyggda och att man vill att systemen skall vara igång dygnet runt. Många gånger kanske man inte vill ha upplysta områden för att visuella kameror skall fungera bra och då passar värmekameror bra in.

Ett annat område där företaget sett en tillväxt är utrustning för brandmän. Utmaningen här är de ytterst specifika kraven varför kamerorna utsätts för många tuffa test. Bland annat ska de fungera felfritt efter 30 minuters snurrande i cementblandare.

Ett arbetslag gör sig klart för dagens tillverkning ute på fabriksgolvet.
Satsning på in-house

Rickard Lindvalls bakgrund återfinns i produktionsledet där han bland annat arbetat vid kontraktstillverkaren Flextronics. 2003 blev det Flir och under åren som gått ser han också att marknaden förändrats.

– Vi har gjort en enorm resa för att systemen ska bli billigare. Sedan kan vi se att säljarna idag har fått en helt annan roll i takt med att priserna går nedåt. Deras roll har blivit mer att supporta och styra distributörer snarare än direktsälj.

Han fortsätter:

– Den tekniska utvecklingen har som alla vet varit snabb. Idag säljer vi värmekameror för under 5'000 kronor. När jag började fanns det inga värmekameror under 150'000 kronor. Det är klart att det har varit en jätteutmaning för oss att klara de omställningar detta innebär.

"Ska jag vara helt ärlig tycker jag inte att EMS:arna erbjuder tillräckligt för att uppfylla våra krav"
På produktionssidan har Flir satsat på att gå åt ett annat håll än de flesta andra aktörerna; produktionen har plockats hem ”in-house”.

2007 tog Flir över en fabrik i Tallinn som tillhört leverantören Nolato – som i sin tur ville släppa fabriken för att kunna röra sig österut mot Kina. Rickard Lindvall beskriver att affären skedde snabbt. Nu, några år senare, har en ny ändamålsenlig fabrik byggts upp i området och härifrån produceras både hela system och de kretskort som Flir i Sverige använder sig av. Det är en klar skillnad mot tidigare då EMS:are stod för denna produktionen.

– Ska jag vara helt ärlig tycker jag inte att EMS:arna erbjuder tillräckligt för att uppfylla våra krav. De är duktiga på de där riktigt stora kontrakten men för bolag av mellanstorlek känns det som att det stått still i utveckling av kundfokus. De pratar ofta om att de vill bygga hela system men då måste de också vara bäst på alla delar. Det känns ibland som att de vill göra helheten mer av egna skäl än av kundskäl.

Det är inte bara på produktionssidan som företaget förändrat sin strategi. Teknologin självt har nödvändiggjort nytänk.

– Idag arbetar vi med helt andra teknologier än vad vi hade för några år sedan. Våra enheter har ju exempelvis touch-skärmar, wifi och olika kommunikationsprotokoll. Vi var väldigt tidigt ute med att GPS-märka foton, redan 2007. För oss handlar det om att integrera nya tekniker i våra egna system. Vi integrerar fler teknologier som vi själva inte utvecklat i våra produkter nu.

Flir satsar på att hålla produktionen in-house snarare än att lägga ut den.
Han passar också på att hylla den svenska ingenjörsbasen som han menar har möjliggjort att företaget kan finnas kvar i Sverige.

- Vi finns kvar här för att vi har en stor kunskap om IR och värmekameror men också för att svenska ingenjörer är duktiga och bra på att ta till sig och utveckla ny teknologi. Samtidigt är det hela tiden en utmaning att vara i ett högkostnadsland. Vi behöver hela tiden jobba med att effektivisera oss för att inte tappa i konkurrenskraft.

Ni flyttade också en del av verksamheten från Frankrike och hit till Sverige under det föregående året. Vad kan du säga om detta?

– Flir har köpt många bolag som sedan införlivats i organisationen och detta gjorde att vi hade ett lite för stort footprint med för många fabriker. Vi beslutade därför att koncentrera oss på färre siter och det innebar att vi flyttade den franska verksamheten till Sverige. Den flytten har genererat cirka 30-35 nya tjänster i Sverige, främst inom utveckling och produktion.

Sist men inte minst, det sägs ju att det inte är helt lätt att hitta ingenjörer för tillfället, hur löser ni detta?

– Det märker vi av, det är inte helt lätt. Men vi har fått mycket uppmärksamhet genom våra coola enheter som har nått ut på konsumentmarknaden. Vi såg ett uppswing i uppmärksamhet från ingenjörer i samband med att vi släppte Flir One.

© Bilder: Evertiq

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-11-14 20:30 V8.8.9-1