Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© rangizzz dreamstime.com Komponenter | 02 september 2015

Velocity: Falska komponenter och Skandinavien i fokus

Förfalskade komponenter är ett stort problem för elektronikindustrin och problemet går inte att särskilja till någon specifik region eller sektor, det är ett globalt problem.
Supply chains som innehåller oberoende leverantörer är kanske mest kända i sammanhanget med förfalskade komponenter. Samtidigt fyller dessa leverantörer också en funktion trots denna sammankoppling.

Velocity är en av dessa oberoende distributörer och har ett stort antal kunder inom krävande områden såsom militär, aerospace, medicinteknik och olja/gas-industrin. Vi kan med viss säkerhet anta att dessa parter inte hade valt att arbeta med en oberoende distributör om deras krav inte kunnat tillgodoses.

När det gäller just förfalskade komponenter är problemet stort – och verkar inte bli mindre. Rapporterna om förfalskade komponenter har fyrdubblats sedan 2009. Och fakta i frågan är att i stort sett alla komponenter som ska monteras löper risk att vara förfalskade.


Jason Jowers
"Den oberoende distributörsindustrin har haft ett dåligt rykte när det gäller förfalskade produkter, men vi har sett godkända kanaler som skeppar förfalskade komponenter också. Du hittar förfalskade komponenter genom hela leveranskedjan", säger Jason Jowers, Director of Quality & Operations för © Velocity.

Huruvida ökningen av antalet fall beror på att företagen idag är bättre på att rapportera problemet eller om det är en verklig ökning återstår att se. Det är en fråga som Jason Jowers inte kan svara på trots att han tjänat vid IDEA:s så kallade ”Board of Trustees” sedan 2009.

Han tror att företags kapacitet att testa produkter har blivit bättre och att företag idag är mer uppmärksamma när det gäller falska komponenter. Så är också fallet hos Velocity som har investerat i denna kapacitet vid sina tre test-siter; i Singapore, Texas och Amsterdam. Och jag måste hålla med honom; om mängden förfalskade produkter ökar kontinuerligt - trots alla ansträngningar – är det en ganska frustrerande tanke.

Samtidigt säger han att han ser en annan utveckling hos Velocity. Här har det faktiska antalet falska komponenter som hittas minskat. Detta tror han beror på att Velocity har arbetat hårt med att sätta upp ett system av betrodda leverantörer. Kriterierna för varje leverantör är strikta och har blivit ännu mer så under senare år. Tanken bakom är dock tydlig: Ju försiktigare du är i valet av leverantörer, desto färre förfalskade komponenter kommer du att hitta. Enkla fakta och välkänt av alla aktörer i branschen, tror jag.


Johan Dahl
Det viktiga är hur du ställer in urvalsförfarandet för de leverantörer som du arbetar med. Johan Dahl, Director EMEA hos Velocity, förklarar: "Vår urvalsprocess samt testningsrutin är så väl etablerad och känd på hela marknaden att leverantörer med tvivelaktiga produkter egentligen inte försöker sälja oss sina produkter."

“Vi inspekterar varje enskild leverans som kommer in – oavsett vilken leverantör den kommer ifrån”

Innan Johan hamnade på Velocity gick han på många av de presentationer som Jason Jowers håller om just det här ämnet och han snubblade över den meningen. Han tänkte: ”det finns inte en chans att Velocity gör det/kan göra det då inspektioner av varje order tar så pass mycket tid och pengar i anspråk”.

Nu medger han dock att så är fallet.

Företaget expanderar nu snabbt och senast öppnades ett kontor för Skandinavien i Stockholm.
”Varför gör vi det? Det är enkelt. Vårt rykte står på spel. Vi kan inte kontrollera vissa marknadsförhållanden, det är sant. Men ryktet – och vår ärlighet – det kan vi kontrollera”, säger Jason Jowers. ”Vi vill inte att en enda produkt som kan skada en människa eller ett annat företag ska lämna våra Inspection and Distribution Centres (IDC). Och då är det så vi gör det, vi väljer ut våra leverantörer noga och vi testar varje order väldigt noggrant.”

IDC-centret i Austin, Texas, är anpassat specifikt för de amerikanska kundernas höga krav, något som kräver specialtestning såsom Scanning Electron Microscopy (svepelektronmikroskop), så kallad heated solvents testing, och olika lödbarhetstester. Då kundbasen i Europa liknar den i USA väldigt mycket håller Velocity nu på att uppgradera IDC-centret i Amsterdam (som öppnades i januari i år) för att spegla de kapaciteter som finns i Austin.

Företaget expanderar nu snabbt och senast öppnades ett kontor för Skandinavien i Stockholm. Det kommer att ha ett nära samarbete med det brittiska säljkontoret och testhubben i Amsterdam. Som en förebådan om vad som komma skall berättar Johan Dahl att de kikar på att öppna ett kontor i Tyskland innan årsslutet.

Trots alla förändringar kommer en sak att förbli sig lik. Både Johan Dahl och Jason Jowers är säkra på att de stränga leverantörsvalen och omfattande testerna aldrig kommer att kunna avskaffas. De är här för att stanna.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-01-10 12:38 V9.0.1-1