Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© rangizzz dreamstime.com
Elektronikproduktion |

Sigma: Telekomlandskapet genomgår en transformation

Sony Ericsson, Sony Mobile... det har varslats kraftigt bland telekom:arna i Sydsverige. Enligt Sigma handlar det inte om förlorad kompetens utan om ett telekom-Sverige i transformation.

Sigma Connectivity grundades hösten 2013 i samband med att Sony drog ned. Sigma tog då över forsknings- och utvecklingsresurser under namnet Sigma Connectivity. Från början var det cirka 185 ingenjörer som arbetade inom bolaget och idag har siffran vuxit till 250. Kanske ännu viktigare: I början fanns ett avtal med Sony som garanterade affärer. Idag har verksamheten över 90 kunder. – Det har exploderat. Vi är specialister på konnektivitet och produktframtagning och vi märker att det verkligen finns ett behov av våra tjänster. Vi ser oss mer som ett designhus snarare än konsulter. De flesta uppdrag är inte person- och timbaserade utan snarare projekt, säger Ola Möllerström, head of sales and marketing hos Sigma Connectivity. Att Sigma Connectivity befinner sig i en tillväxtfas innebär också att ett nytt kontor öppnas i telekomtäta Warszawa. Därigenom vill företaget ha ännu ett ben att stå på. Dessutom lever företaget upp till de globala ambitionerna genom att 30 procent av omsättningen idag kommer från Silicon Valley. En bransch i omvandling Skåneregionen har fått många mörka rubriker på senare år i takt med att bland annat Sony valt att dra ned på verksamheten. Förutom att det väntas ske en ”startup-boom” ser Ola Möllerström också att det här är nästa steg för det svenska telekomlandskapet. – Det är en fantastisk svängning som håller på att hända just nu. Vi ser att hela telekom-branschen är i omställning.
"Vi står inför en industrirevolution, lika stor som när elen kom."
Han beskriver att exempelvis smartphone-marknaden idag har blivit en ”commodity-marknad”. Det innebär också att telekom fortsätter att diversifieras. När en dragmarknad som smartphones går mot en högre grad av standardisering uppstår det på andra sidan ett behov av mer specialiserade lösningar. Samtidigt sprider sig idag konnektiviteten utanför traditionellt uppkopplade enheter. – När det skars i Lund spådde vi att det är IoT (Internet of Things) som är framtiden. Vår ambition var att inte låta telekom-kompetensen glida iväg. Vi ser snarare en transformation från det som varit traditionell telekom mot fler IoT-applikationer. Det området står på samma grund som det vi har pysslat med tidigare. Vi är duktiga på connectivity och vi är från mobilbranschen vana vid att arbeta med integrerade sensorer. Ola Möllerströms trendspaning inför framtiden gör också gällande att både det anslutna- och sensorrummet håller på att utökas stadigt. Medtech, bilindustrin och inte minst det smarta hemmet har ett glupande behov av nya lösningar. – Jag skulle säga att IoT skapar större möjligheter än vad traditionell telekom någonsin har gjort. Vi står inför en industrirevolution, lika stor som när elen kom. Han fortsätter: – Ta sjukvårdssektorn som exempel. Här står hela industrin inför en förändring. Idag får du en diagnos baserad på några minuters samtal med en läkare som kanske följer upp med någon provtagning. När wearables slår igenom kan du istället välja att dela data med din husläkare som får tillgång till de viktigaste parametrarna. När läkaren idag lyssnar i ett stetoskop ska läkaren själv avgöra vad som hörs. I framtiden kan ljudet skickas till analys i en databas eller så kan en kollega kopplas in remote. Nya typer av kunder Idag finns många bolag som har duktiga ingenjörer och bra produkter men som kanske inte har kunnandet inom connectivity och snabba prototyper. Där kan ett samgifte ske:
"Vi tog egentligen ett axplock från Ericsson/Sony i samband med neddragningarna hos dem. Vi lyfte ut olika projekt förutom R&D. För Sonys del satt hela industrialiseringen i Lund och härifrån har man styrt produktionen via EMS/ODM-partners i Asien."
– Företag som inte är vana vid elektronikprodukter behöver hjälp med detta. I förlängningen är det också jätteviktigt att ha kontroll på hur man producerar. Utåt hör man mycket om era utvecklingstjänster men ni har också resurser inom producerbarhet och industrialisering? – Det stämmer att det är något vi kanske inte pratar så mycket om utåt. Vi tog egentligen ett axplock från Ericsson/Sony i samband med neddragningarna hos dem. Vi lyfte ut olika projekt förutom R&D. För Sonys del satt hela industrialiseringen i Lund och härifrån har man styrt produktionen via EMS/ODM-partners i Asien. Det innebär att vi idag har resurser att hjälpa till att välja ut produktionspartners så att kvaliteten blir rätt. Vi kan hjälpa till med allt ifrån fixturproduktion till mjukvaruverifiering. Idag tillkommer företag som tidigare inte arbetat med elektronik. Vilka utmaningar innebär det för er del? – Vi har varit i kontakt med en del företag som gör exempelvis wearables och där tekniken i sig kanske inte är det primära. Där kan det ibland vara så att vi har fått förklara att det för deras del är bättre att köpa standardprodukter. Vi vill ju ha en förädlingshöjd på det vi gör. Vårt uppdrag är att hjälpa våra partner och kunder till bättre lösningar. En reflektion är också att svenska kunder och företag tittar mer på att köpa in timmar medan amerikanska företag tittar mer på totalkostnad och totalkvalitet. Han fortsätter: – Samtidigt är svenska bolag kända för att ha en hög integritet och högt kunnande. Många svenska bolag har haft lite svårt att våga dela med sig av data. Vågar man inte släppa loss det kan man inte utnyttja IoT fullt ut. Där blir vår roll också viktig - man måste våga lita på de bolag som man arbetar med inom det här fältet. Jag tror dock att den svenska marknaden kan transferera telekom-kunnandet till en ledande IoT-position på världsmarknaden.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons