Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© ginasanders dreamstime.com
Elektronikproduktion |

Uppkopplade bilar - möjlighet och risk

Uppkopplade bilar leder till nya möjligheter - både gällande säkerhet och komfort. Samtidigt har det redan framkommit en del rapporter om säkerhetsproblem.

Minns ni att Evertiq skrev om den unge studenten som lyckades sätta skräck i bildvärlden sedan han med en egenbygd enhet lyckades sätta igång vindrutetorkarna, låsa och låsa upp dörrarna, fjärrstarta motorn och till och med få lamporna att blinka på en bil? Allt via fjärrkontroll. Med en uppkopplad bil når säkerhetsfrågorna ytterligare en nivå. Det finns idag få bilar, i varje fall i premium-segementet, som inte är uppkopplade mot internet. Tomas Olovsson, docent på Chalmers och forskare inom fordonssäkerhet, tror att vi inom en överskådlig framtid har bilar som med hjälp av internet fungerar helt på egen hand i trafiken. – I ett ännu kortare perspektiv, inom fem år, tror jag att vi har bilar som kan assistera föraren genom att vägra utföra vissa kommandon som är potentiellt farliga som ett riskabelt filbyte, eller en omkörning, där bilen genom kommunikation med omgivningen vet att ett möte snart kommer. Så långt så bra. Men det här, precis som all teknik, kan också missbrukas i helt andra syften. I ett annat uppmärksammat fall i somras visade forskare att de kunde hacka en bil via mobilnätet, vilket ledde till att Fiat-Chrysler kallade in 1,4 miljoner bilar för mjukvaruuppdatering. I framtiden, med allt fler kritiska funktioner som är mjukvaruberoende, kommer det att bli ännu mer angeläget att kunna sköta uppdateringar säkert på distans. I sin avhandling On Securing the Connected Car har chalmersforskaren Pierre Kleberger gjort en kartläggning över befintliga kommunikationsvägar i en uppkopplad bil, och analyserat hur dessa kan säkras. Varje öppen kommunikationsväg är en tänkbar risk för intrång, men genom att designa datorarkitekturen på rätt sätt från början, med flera lager av skydd, kan riskerna minimeras. I avhandlingen föreslås även protokoll för att kunna göra säkra uppdateringar av programvaran över internet. – Utöver rutinmässiga uppdateringar ska det även gå att utföra diagnostik vid till exempel oförutsedda stopp på ett säkert sätt. Om du blir stående med din bil vid vägkanten kan assistansbolaget felsöka bilen innan de skickar ut en tekniker, och se till att rätt utrustning för att åtgärda felet kommer med, säger Pierre Kleberger.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-25 14:09 V22.4.31-1
Annons
Annons