Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© binoculars_andres Analys | 08 december 2015

Ericsson spår tio tekniktrender

Ericsson har tittat på vilka trender vi kan förvänta oss inom telekomvärlden när vi blickar framåt. Vi har listan.
Insikterna i rapporten "10 Hot Consumer Trends for 2016" kommer från Ericsson ConsumerLabs globala forskningsprogram och täcker en rad konsumentåsikter. Den bredaste trenden är representativ för 1,1 miljarder människor i 24 länder, medan den smalaste representerar 46 miljoner urbana smartphone-användare i tio större städer.

Dessa är de 10 trenderna för 2016 och framåt:

1. The Lifestyle Network Effect. Fyra av fem personer upplever nu en effekt där fördelarna som vunnits från onlinetjänster ökar eftersom fler människor använder dem. Globalt deltar en av tre konsumenter redan i olika former av delningsekonomin.

2. Streaming Natives. Tonåringar tittar mer på YouTube-videoinnehåll dagligen än vad andra åldersgrupper gör. 46 procent av 16-19-åringarna tillbringar en timme eller mer på YouTube varje dag.

3. Ai dödar skärm-åldern. Artificial intelligence, AI, kommer att tillåta interaktion med objekt utan behovet av en skärm. En av två smartphone-användare tror att smartphonen tillhör det förflutna om fem år.

4. Virtual Gets Real. Konsumenterna vill ha virtuell teknik för vardagliga aktiviteter som att titta på sport och göra videosamtal. 44 procent vill även skriva ut sin egen mat.

5. Sensing Homes. 55 procent av smartphone-ägare tror att tegelstenar som används för att bygga bostäder inom fem år kan inkludera sensorer som övervakar mögel, läckage och el-problem.

6. Smart Commuters. Pendlare vill använda sin tid på ett meningsfullt sätt och inte känna sig som passiva objekt i transit. 86 procent skulle använda personliga pendlingstjänster om de fanns tillgängliga.

7. Emergency Chat. Sociala nätverk kan bli det bästa sättet att kontakta räddningstjänsten. Sex av tio konsumenter är också intresserade av appar för information vid katastrofer.

8. Internables. Interna sensorer som mäter välbefinnandet i våra kroppar kan bli de nya wearables. Åtta av tio konsumenter vill använda tekniken för att förbättra sinnesintryck och kognitiva förmågor såsom syn, minne och hörsel.

9. Everything Gets Hacked. De flesta smartphone-användare tror att dataintrång och virus kommer att fortsätta att vara ett problem. Som en positiv bieffekt säger en av fem att de har större förtroende för en organisation som blivit hackad men som sedan löste problemet.

10. Netizen Journalists. Konsumenterna delar mer information än någonsin och anser att det ökar deras inflytande i samhället. Mer än en tredjedel tror att ”whistleblowing” mot ett korrupt företag på nätet har större effekt än att gå till polisen.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-11-14 20:30 V8.8.9-1