Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© sipri bae systems
Elektronikproduktion |

Vapenindustrin i världen: väst dominerar trots nedgång

Försäljningen av vapen och militära tjänster för företagen på SIPRI:s Top 100-lista hade ett värde av 401 miljarder dollar år 2014, enligt nya siffror från Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI).

För fjärde året i rad sjönk försäljningen av vapen och militära tjänster för de största företagen på SIPRI:s Top 100-lista, men en minskning med 1,5 procent i reella termer mellan 2013 och 2014 gör att nedgången globalt förblir måttlig. Den beror på en lägre vapenförsäljning för företag baserade i Nordamerika och Västeuropa, medan företagen i andra delar av världen har ökat sin vapenförsäljning.
© SIPRI
Vapenförsäljning i USA och Västeuropa minskar Företag baserade i USA fortsätter att dominera Top 100-listan med en andel av 54,4 procent. De amerikanska företagens vapenförsäljning minskade med 4,1 procent mellan 2013 och 2014, en liknande nedgång som mellan 2012-13. Ett undantag i den nedåtgående trenden är Lockheed Martin, som har innehaft första positionen på Top 100 sedan 2009. Dess vapenförsäljning ökade med 3,9 procent under 2014 till 37,5 miljarder dollar. Därmed ökade Lockheed Martin sitt försprång med 4,4 miljarder dollar över Boeing, på andra plats med en vapenförsäljning på 28,3 miljarder dollar för 2014. ”Med förvärvet av helikoptertillverkaren Sikorsky Aircraft Corp under 2015 kommer gapet mellan Lockheed Martin och de andra företagen i topp 10 vidgas ännu mer nästa år”, säger Aude Fleurant, chef för SIPRI:s forskningsprogram för vapen och militära utgifter. De västeuropeiska företagens vapenförsäljning minskade med 7,4 procent under 2014. Endast tyska (9,4 procent) och schweiziska (11,2 procent) företag visar en tillväxt i sin vapenförsäljning i reella termer. Ökningen av den tyska vapenförsäljningen berodde på en betydande ökning i omsättningen för ThyssenKrupp (29,5 procent), medan schweiziska Pilatus Aircraft gynnades av en växande efterfrågan på sitt träningsflygplan.
RankCompany
1Lockheed Martin (USA)
2Boeing (USA)
3BAE Systems (UK)
4Raytheon (USA)
5Northrop Grumman (USA)
6General Dynamics (USA)
7Airbus Group (Trans European)
8United Technologies Corp. (USA)
9Finmeccanica (Italy)
10L-3 Communications (USA)
Ökningen av rysk vapenindustris försäljning fortsätter Trots svåra nationella ekonomiska förhållanden fortsatte den ryska vapenindustrins försäljning att öka under 2014. Antalet ryska företag på Top 100 ökade från 9 till 11 företag, vilka tillsammans står för 10,2 procent av den totala vapenförsäljningen av de Top-100 listade företagen för 2014. Två nya aktörer är High Precision Systems (plats 39) och RTI (plats 91), medan den nybildade United Instrument Manufacturing Corporation (UIMC) kom in på listan på 24: e plats och ersätter Sozvezdie, som gick samman med ett antal andra företag för att bilda UIMC. Det ryska företag som visar den största tillväxten i vapenförsäljningen är Uralvagonzavod, med en ökning på 72,5 procent. Almaz-Antey, med en nära 23-procentig ökning av vapenförsäljningen är nu på 11: e plats. ”Ryska företag rider på vågen av ökande nationella militära utgifter och export. Det finns nu 11 ryska företag på Top 100-listan och deras sammanlagda ökning i omsättning under 2013-14 var inte mindre än 48,4 procent”, säger SIPRI:s forskare Siemon Wezeman. ”Däremot har vapenförsäljningen för ukrainska företag minskat kraftigt. UkrOboronProm har fallit från 58: e plats år 2013 till 90:e plats under 2014, med en nedgång i försäljningen på 50,2 procent. Motor Sich, det andra ukrainska företag som listades i 2013 bland Top 100 har fallit ur listan helt och hållet. ”Den märkbara nedgången i försäljningen för ukrainska bolag berodde till stor del på störningar som orsakats av konflikten i östra Ukraina, förlusten av den ryska marknaden, och den lokala valutans värdeförlust”, säger Siemon Wezeman. Tillväxtländernas företag ökar sin vapenförsäljning År 2013 införde SIPRI en särskild kategori för att bättre kunna följa utvecklingen för företag etablerade i länder med tydligt uppsatta mål att öka och utveckla sin militärindustri. För 2014 omfattade denna kategori Brasilien, Indien, Sydkorea och Turkiet. Tillsammans står vapenförsäljningen från företag i dessa länder för 3,7 procent av listans totala vapenförsäljning. Deras intäkter ökade med 5,1 procent mellan 2013 och 2014. Det finns två turkiska vapenproducerande företag på listan: ASELSAN, som fallit i rankningen, men ökat sin försäljning med 5,6 procent under 2014, och den turkiska flygindustrin (TAI), som kom med på listan på 89:e plats med en ökning av vapenförsäljningen på 15,1 procent. ”Turkiet vill vara mer självförsörjande vad gäller vapenleveranser. Detta plus en aggressiv exportsatsning har bidragit till den snabba tillväxten för ASELSAN och TAI”, säger Pieter Wezeman, forskare på SIPRI. Sydkoreanska företag har också höjt sin profil på Top-100 listan under 2014. ”Femton företag från Asien (exklusive Kina) tog sig in på listan”, säger Siemon Wezeman. ”Många av dem visade ganska stabila nivåer i sin försäljning men sydkoreanska företag ökade sin totala försäljning under 2014 med 10,5 procent jämfört med 2013”. Den senaste sydkoreanska aktören på Top 100 är Hyundai Rotem, en militär fordonstillverkare.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-28 10:16 V22.4.20-2
Annons
Annons