© Delsbo Electric
Teknik |
Eximus 1 satte världsrekord
Utmaningen i studenttävlingen var att driva ett spårgående rälsfordon så effektivt som möjligt i energianvändning räknat. Och det var ett lag från Dalarna som kammade hem priset.
Vinnare blev alltså lag Eximus 1 från Högskolan Dalarna som tog hem segern i Delsbo Electric 2016. Deras energianvändning var 0,84 Wh/person-km. Omräknat till bensin är förbrukningen mindre än en milliliter för att förflytta en person en mil. Resultatet är också ett nytt världsrekord för spårgående rälsfordon.
"Men när vi jämför energianvändningen med resultaten på Shell Eco Marathon så ser det ut som att Eximus 1, sett med energianvändningen per person, är världens mest energieffektiva fordon för persontransport - på järnväg och väg", skriver arrangören.
Lag Acus från Luleå tekniska universitet tog andraplatsen med en energianvändning på 0,98 Wh/person-km. Staffangymnasiet Söderhamns lag Räil-Räcärs kom trea med 1,76 Wh/person-km. Lag Elkraftteknik från Chalmers tekniska högskola noterade i sitt första deltagande 3,25 Wh/person-km.
Utmaningen består i att konstruera och framföra ett batteridrivet spårgående fordon med minsta möjliga energianvändning. Tävlingssträckan är en 3,36 km lång del av Dellenbanan, en järnväg med normal spårvidd. Här finns också en film från tävlingen.