Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© nevs
Elektronikproduktion |

Nevs ska fokusera enbart på elbilar och mobilitetslösningar

Saab har som tidigare rapporterats gått i graven, som bilmärke är värt att tillägga. Men Nevs kommer att fortsätta sin verksamhet genom att fokusera enbart på elbilar och tillhörande mobilitetslösningar.

Företagets första produkt, modell 9-3 som elbil med lansering under 2017, kommer att marknadsföras och säljas under namnet Nevs. Detta innebär att Nevs inte längre kommer att använda Saab som varumärke, över huvud taget. ”Med all respekt för vår historia och vårt arv, vill vi bli erkända som oss själva – en hållbar leverantör av mobilitetslösningar som är fast besluten om att skapa en bättre miljö genom en fokuserad tillväxtplan med ett eget varumärke som en hörnsten,” säger Mattias Bergman, vd för Nevs i ett pressmeddelande. Nevs långsiktiga affärsmål är globalt, med Kina som sin första prioriterade och viktigaste marknad de kommande åren. Nevs avser att skapa en stark bas i Kina för den framtida expansionen globalt sett. Ett flertal ramavtal har redan tecknats, bland annat ett strategiskt samarbetsavtal med Panda New Energy gällande leverans av 150'000 elbilar och ytterligare 100'000 elfordon för transport och logistik, liksom ett samarbete med kinesiska State Grid, världens största elbolag, skriver bolaget i pressmeddelandet.

Annons
Visa fler nyheter
2024-03-15 14:25 V22.4.5-1