Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 22 november 2016

Powercell vill ha stöd för marina applikationer

PowerCell Sweden AB har tillsammans med ett konsortium ansökt om EU-stöd för utveckling av ett system baserat på bränslecellsstacken PowerCell S3 för integrering och testning i marina miljöer.
PowerCell Sweden AB har tillsammans med övriga deltagare i konsortiet MARANDA ansökt om EU-stöd genom programmet Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking för utveckling av ett system baserat på bränslecellsstacken PowerCell S3 för integrering och testning i marina miljöer. Ansökan har blivit positivt utvärderad och kontrakt väntas bli undertecknat i slutet av december 2016.

MARANDA kommer att utveckla ett komplett bränslecellssystem som bygger på bränslecellsstacken PowerCell S3 (100kW). Systemet kommer att installeras ombord på det arktiska forskningsfartyget Aranda, som opereras av SYKE Marine Research Centre, och testas under 18 månader.

- Det här är ett verkligt spännande projekt och vi ser med stor tillförsikt fram emot att få starta samarbetet med övriga partners i konsortiet, för att tillsammans utveckla ett komplett och konkurrenskraftigt bränslecellssystem och anpassa det för marin miljö. En viktig del av projektet är att utvärdera de affärsmässiga förutsättningarna för bränslecellsteknik i marina applikationer och samtidigt beakta behovet av lagstiftning, regler och standarder, säger Per Wassn, VD för PowerCell Sweden AB.

Övriga partner i projektet är ABB Oy (Finland), OMB Saleri S.p.A. (Italien), PersEE (Frankrike), Suomen ympäristökeskus (Finland), Swiss Hydrogen SA (Schweiz) och Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy (Finland).

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2016-11-29 16:13 V7.6.2-2