Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© evertiq
Elektronikproduktion |

Reportage: Partnertech Malmö efter Scanfil-förvärvet

Ett av de mest uppseendeväckande förvärven inom det svenska elektronikproduktions-landskapet på senare tid var finska Scanfils köp av Partnertech-koncernen. Vi har följt med innanför dörrarna vid fabriken i Malmö.

"Vi har vuxit tillsammans med många av våra kunder som har haft medvind", säger platschef Jörgen Eriksson, till höger.
”Scanfil”, står det med stora vita bokstäver på huset. För säkerhets skull sitter en lapp uppsatt på dörren där det förklaras att detta är tidigare Partnertech. Platschef Jörgen Eriksson möter upp iklädd en vit ESD-rock och han börjar bli varm i kläderna sedan tillträdet till tjänsten i januari. Hans bakgrund är blandad inom tillverkande industri men de senaste fyra åren innan han axlade ansvaret som platschef arbetade han som ekonomiansvarig både på denna siten men också vid den nu nedlagda fabriken i England. Jörgen Eriksson beskriver sig själv som en chef som vet sina begränsningar och som gillar att ta hjälp av experter inom sina respektive fält. Och han menar att han just nu har en tacksam roll: – Vi har vuxit tillsammans med många av våra kunder som har haft medvind. Bland annat har vi fått väldigt bra respons på vårt prototyp-arbete. Det är vår framgång, när vi lyckats få in mycket nya kunder. En del av dem stannar kvar och kör serieproduktionen här. Det har gjort att omsättning ökat markant under de senaste fyra åren. Nu har Scanfil kommit in som en stark ägare och koncernen omsätter totalt 5 miljarder kronor. Det ger också nya möjligheter även i Malmö.
– Det ger oss helt andra muskler när det gäller investeringar och annat. Dessutom har koncernen konsoliderat affärer och det har gett oss flera affärer från siter som koncernen har valt att avveckla. Vi hade en bild, en uppfattning om vilka vi skulle få ta över men det blev faktiskt fler än vi trodde. Det är väldigt positivt för Malmö-fabriken. Malmö-fabriken har också fått ta över utrustning från andra enheter som lagts ned och nu är fabriken redo att ta en större tugga av kontinenten: – Vi har diskuterat mycket internt rörande vad som är närområdet och vilka kunder vi ska gå på. Egentligen kan det definieras som de som enkelt kan komma hit på en dag. Det inkluderar såväl England som Tyskland. Med dagens flygförbindelser är det inga problem att ta sig ned på kontinenten. Helt plötsligt öppnas en enorm potential upp. Samtidigt hade Partnertech, i egenskap av anrikt varumärke, redan en stabil kundbas. Nyheten att bolaget köpts upp slog ned bland kunderna som också hade många frågor: – Från kunderna var det lite oro till att börja med. I alla fall innan vi hunnit med att träffa alla och presentera vad det här skulle innebära. Men efter att vi har träffat dem har det varit positivt, det är ingen som har övergivit oss för den här sakens skull. Vi är nu bland de större spelarna i vår region, med det kommer också lite andra erbjudanden och annan tyngd. Det har gjort att vi har fått förfrågningar från andra typer av kunder. Vi kan knyta till oss större kunder. Samtidigt kommer detta de mindre till gagn eftersom vi också fått större inköpspotential.

Investeringar för framtiden

Totalt arbetar i dagsläget 122 personer i fabriken som ligger på 3’700 kvadratmeter. – När vi flyttade hit för ett par år sedan fick vi en betydligt mindre fabrik än den i Vellinge. Den här var fantastiskt spot on när vi kom hit, vi fick allt som vi ville ha det och kunde få till de lean-flöden som vi önskade. Men nu har tiden gått och vi har vuxit. Fler maskiner behöver mer utrymme. Fabriken har som tidigare nämnts fått ta över utrustning från andra delar i koncernen. I Malmöfabriken ligger en stor del av fokus på IT, medicinteknik och försvarsprodukter. Helt enkelt tillverkning inom de mer komplexa fälten. Boxbuild har också fått större fokus för att utnyttja så mycket av den egna kedjan som möjligt och det är bland annat för detta bolaget nu behöver bereda mer yta. – Generellt går det mer och mer åt att kunderna inte vill se sina egna produkter utan få den färdig i handen, förklarar Jörgen Eriksson. Förutom att bolaget vill växa inom boxbuild investeras det också i andra kapaciteter. Fler ytmonteringsmaskiner har tillkommit, printers, en ny flying probe och utökade tvättmöjligheter. Investeringarna har också attraherat kunder som tidigare backat på grund av att exempelvis en flying probe saknats. Ni är ju en liten del av den stora Scanfil-koncernen. Vilken roll har Malmö-fabriken i helheten? – Vår funktion är att hitta nya kunder som kan fortsätta växa med Scanfils erbjudande. Vi har en kundbas där vi kan tillverka upp till en viss mängd. Alla kunder lever i en föränderlig miljö och går igenom olika cykler. Där är vi en pusselbit. Den här fabriken ska vara en inkörsport och klara komplex produktion. Sedan beror efterfrågan på komplexiteten på produkten. Det fungerar inte alltid att ta alla produkter till exempelvis Kina. Tidigare i år skrev vi om startup-bolaget Notizo som använder era tjänster. Hur vanligt är det att ni som stort bolag arbetar med så pass små kunder? – Det är lite av vår affärside. Vi har fördelen av att verka i en koncern med många fabriker med olika roller. De passar i vår portfölj i kanske fem år sedan kan vi skicka dem vidare till vår polska fabrik eller om det blir fråga om ännu större volymer till den kinesiska fabriken. Vi vill komma in tidigt, till och med i designfasen för att hjälpa till att göra det billigare och enklare att tillverka. Den expertisen kan vi bidra med och då stannar ofta kunden kvar när det börjar lyfta. Sedan är vi medvetna om att alla inte kommer att lyfta.
Prototyper blev framtidssatsning Luciano Pasquariello är Business Development Manager hos Scanfil. Han gjorde en avstickare 2007 för att starta eget inom högtalare och kom tillbaka med flera insikter: – Det som slog mig då är att prototyper ses som nödvändigt ont. Många tillverkare ser inga pengar i dem även om procenten är hög. Men prototypen är värda sin vikt i guld för kunden som ska ut på mässor och så vidare. Det är helt avgörande för kunden att tillverkaren levererar på rätt tid och tyvärr har kontraktstillverkare en osviklig förmåga att höra desperationen i kundens röst. Ju mer desperat kund, ju mer fläskar man på prislappen. Luciano Pasquariello beskriver det som svårt att bygga en relation till tillverkaren när priser och engagemang varierar. Så, 2013, kom ha själv tillbaka till kontraktstillverkar-branschen. – Jag insåg att vi kan ändra idéen. Först behövdes argument och där tryckte jag på att vi ska komma in tidigt hos kunderna. För mogna produkter är ju erbjudandet ofta samma från alla EMS:are. Det gör det i princip ganska svårt att vinna affärer. Har du haft en leverantör du är nöjd med är du bekväm. Då krävs i såna fall lockande prissänkningar som också leder till misstankar mot affären. Varför är det så billigt? Eller så går man tillbaka till sin leverantör och säger att man ”benchmarkat” mot andra och får en prissänkning men fortsätter med samma tillverkare. För att understödja satsningen på prototyper finns vid Malmö-fabriken dedikerade maskiner som kan köras enbart för detta syfte så att serieflödet inte störs. – Vi räknar med att ungefär ett av tjugo av de här mindre bolagen försvinner men då brukar de anställda börja på andra företag och marknadsföra oss. Sedan finns det inga krav på att de ska lägga produktionen hos oss bara för att vi hjälper dem med prototyperna. Däremot är ju serieproduktion alltid målet för oss. Prototyperna gör också att vi hittar det där 20:e guldkornet. Scanfil har också knutit upp tredjepartsutvecklare för att ge ytterligare hjälp till denna typ av kunder. Ett sådant samarbete finns exempelvis med embedded-bolaget Prevas. Hur ser ekonomin ut för er del när kunder kommer in och vill ha prototyphjälp? – Vi tjänar pengar på våra prototyper, inga fantastiska summor men det är ingen förlustaffär. Däremot taktar vi på höga siffror när det gäller antalet prototyper vi kör. Målet har varit 20 prototyper i månaden, nu taktar vi på nästan 20 i veckan, avslutar Luciano Pasquariello. Artikel: Joakim Johansson, Bilder: © Evertiq

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons