Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© scanrail dreamstime.com Elektronikproduktion | 17 mars 2017

Sverige och eldrivet – en expansion hägrar

Nevs är på banan igen med produktionslicens i Kina och en order på 250’000 fordon. Uniti siktar på att etablera massproduktion i Skåne. NorthVolt planerar att bygga en batterifabrik i storlek med Gamla Stan – samtidigt som regeringen flörtar med Tesla för att placera Europeisk produktion i Sverige.
Ja, det ser faktiskt ut som att Sverige kan komma att bli ett land att räkna med när det kommer till den växande marknaden för elbilar – både för försäljning och produktion.

Evertiq har redan tidigare konstaterat att elbilar inte på något sett är en trend – det är ett steg i utvecklingen. Huruvida denna utveckling kommer att konkurrera ut andra former av transport är en annan diskussion, men det faktum att under 2015 – som the International Council on Clean Transportation rapporterade – så rullade de miljonte modern plug-in-elbil ut på vägen.

Under 2016 såldes det 222’200 Plug-in-fordon i Europa, en ökning på 14 procent från 2015 – dessa inkluderar alla elbilar (BEV) och laddhybrider (PHEV) i Europa, skriver EV-volumes, en databas för försäljningsstatistik om elektriska fordon.

Och det händer saker här i Sverige också. Just nu rullar det runt cirka 10’000 rena elbilar här hemma, och ytterligare 20’000 laddhybrider, enligt föreningen Elbil Sverige. Och i ett pressmeddelande om kommande Power Circle Summit säger NorthVolts vd Peter Carlsson att det kommer att ske stora förändringar framöver.

– Om tio till femton år kan vi ha en uppemot en miljon. Vi ser en explosion framför oss, säger branschexperten Peter Carlsson.

Han säger även att hela bilindustrin står på tröskeln till en stor förändring och att de hinder vi ser idag kommer att brytas ned inom bara några år. Han pekar bland annat på Teslas Model 3 som är det första riktiga konkurrenskraftiga elbilen med en prislapp på 35’000 dollar skattelättnader samt den goda räckvidden (35-50 mil, beroende på batteripaket).

– Därmed går den in i tjänstebilssegmentet. För företagen blir den väldigt förmånlig att äga, inte minst med tanke på driftskostnaden. Att köra bilen kostar, med nuvarande elpriser, ungefär 1 krona per mil.

Förutom tidigare nämnda företag så har även Volvo sagt att företaget kommer att lägga fokus på områden som el- och självkörande bilar. Och svenska PowerCells bränslecellsstackar har visat sig populära på den asiatiska marknaden.

Men om vi nu kommer att se denna explosion av elbilar på svenska gator bör vi se en likvärdig explosion i fordonsflottans elförbrukning – och frågan är då; hur detta kommer att påverka kraftindustrin?

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2017-06-25 20:55 V8.5.5-2