© mailthepic dreamstime.com
Teknik |
Tobii förvärvar amerikanska Sticky
Tobii har köpt alla väsentliga tillgångar i Sticky, ett företag som erbjuder en molnbaserad produkt för storskaliga marknadsundersökningar med hjälp av webbkamerabaserad eyetracking.
– Jag är mycket glad att kunna välkomna Sticky till Tobii-familjen. Förvärvet av Sticky är ett led i vår strategi att öka våra insatser inom storskalig analys av eyetracking-data och utökar Tobii Pros market research-erbjudande, säger Henrik Eskilsson, Tobiis vd.
Sticky som grundades 2009 och har sitt huvudkontor i San Francisco (med ytterligare kontor i New York och Stockholm) kommer att integreras med affärsområdet Tobii Pro
– Tobii Pro leder marknadsutvecklingen vad gäller att tillhandahålla insikter från eyetracking-undersökningar till företag, forskare och organisationer. Stickys molnbaserade plattform blir ett starkt komplement till våra befintliga eyetracking-lösningar, säger Tom Englund, affärsområdeschef för Tobii Pro.
Företaget sysselsätter 15 personer. Omsättningen 2016 var cirka 1,5 miljoner dollar (cirka 13 miljoner kronor) och rörelsemarginalen var -2.8 miljoner dollar (cirka -25 miljoner kronor).
Innan förvärvet var Tobii minoritetsägare i Sticky.