Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© ford
Teknik |

Ford testar metod för kommunikation mellan trafikanter

En nick eller en gest med handen. Hur kan kroppsspråk uppfattas och besvaras av självkörande fordon i en hårt trafikerad stadsmiljö? Det har ett forskningsprojekt med deltagare från Ford och Virginia Tech Transportation Institute (VTTI) försökt finna svaren på genom att använda en visuell teknik som utvecklats av Ford Motor Company.

Mycket av kommunikationen mellan bilförare och andra trafikanter, till exempel fotgängare, sker idag med hjälp av kroppsspråk. Det kan handla om en gående som, med en handrörelse, vill att bilen kör vidare innan han/hon själv går över gatan. För att hitta en lösning i den här typen av situationer har Ford Motor Company och VTTI i USA testat en Ford-designad metod för att självkörande fordon skall kunna kommunicera sin avsikt (till fotgängare, andra bilförare och cyklister) och skapa ett visuellt lättförståeligt språk som kan användas i verklig trafik. Först undersöktes dock på vilket sätt det här skulle ske: Med text på en display, symboler eller ljussignaler. Valet föll på ljussignaler därför att trafikanter är mer vana vid det från dagens bilar (blinkers och bromsljus). I projektstudien simuleras ett självkörande fordon genom att en förare kläddes ut till en bilstol för att omgivningen skulle tro att det var en autonom bil och analysera data om reaktionerna från fotgängares, cyklister och andra förares reaktion på ljussignaler som indikerar att fordonet kommer fortsätta köra, stanna eller accelerera efter ett stopp. I testfordonet placerades en smal ljusramp på vindrutan som genom signaler indikerade:
  • Stanna: Två vita ljussignaler som rör sig från sida till sida indikerar att fordonet kommer att stanna.
  • Aktivt autonomt körläge: Fast vitt ljus indikerar att fordonet körs autonomt
  • Accelerera: Snabbt blinkande vitt ljus för att indikera att fordonet börjar accelerera från ett stopp.
Testfordonet kördes i verklig trafik och samlade in video och loggar om fotgängarnas reaktioner under mer än 150 timmar från stadskörning, inklusive möte med fotgängare, cyklister och andra förare. Ford arbetar redan tillsammans med flera branschorganisationer för att driva på att standardmetoder införs på området, bland annat med internationella organisationen för standardisering och SAE International.

Annons
Visa fler nyheter
2024-03-15 14:25 V22.4.5-1