Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Lunds Universitet
Teknik |

Laddskenor på väg i Lund

Om elbilar på allvar ska slå igenom behöver också vägarna elektrifieras, åtminstone delvis. Det anser Mats Alaküla, professor i industriell elektroteknik och automation vid LTH, Lunds universitet.

Det unika med den elväg som nu står klar utanför lund är att olika typer av fordon kan laddas både under färd och vid stillastående. Det görs genom laddskenor i vägbanan. Det är Mats Alaküla som tillsammans med projektledaren Dan Zethraeus nu byggt en ny typ av elväg utanför Lund. Konceptet visades upp redan förra året under Almedalsveckan. Det finns flera olika tekniska lösningar på hur elvägar kan byggas, bland annat genom luftledningar som strömmatning, men i Lund har man valt att placera strömförande laddskenor i vägbanan. – Fördelarna med den lösning vi utvecklat är att skenorna kan läggas direkt på asfalten och att den fungerar både när man kör och står stilla, säger Mats Alaküla. Elvägen har byggts i Örtofta nära Lund och är en 120 meter lång teststräcka. Intill finns även ett kraftvärmeverk som drivs av energibolaget Kraftringen, ett företag som också är samfinansiär av projektet. – Den teknik vi tar fram är först i världen med att fungera lika bra på landsväg som i staden. Samma teknik används för stadskörning och på landsväg, stillastående och i rörelse, säger Mats Alaküla som poängterar att elsäkerheten är mycket hög. Laddskenorna aktiveras en meter i taget och bara när ett fordon passerar eller stannar till. Vägen är ett demonstrationsprojekt som i huvudsak finansierats av Energimyndigheten och senare i höst blir det formell invigning av testvägen. Skarpt läge nästa år Redan nästa år planeras konceptet att användas i skarpt läge. Då kommer nämligen stadsbussarna i Mariestad att laddas med hjälp av den nya tekniken. – I första skedet kommer vi att lägga skenor vid busshållplatserna, därefter siktar vi på att elektrifiera också vissa körsträckor i staden, säger Dan Zethraeus som är projektledare för satsningen och som bildat bolaget Elonroad för att ta tekniken ut på marknaden. Han hoppas att även personbilsägarna så småningom kommer att se nyttan av att slippa koppla in en sladd när de parkerar. För att elvägar överlag ska fungera på allmän väg och slå igenom måste fordonstillverkarna vara beredda att göra vissa justeringar. Det krävs bland annat att en ”avtagare” monteras under bilen och att bilens ombordladdare konfigureras så att den kan ta emot spänning från vägen. Men vilken teknik som än kommer att användas kommer att innebära tekniska anpassningar av fordonen. Tekniken finns i två versioner: En version innebär att ledskenorna läggs helt ovanpå asfalten och bygger som mest 45 mm på höjden. Metoden lämpar sig speciellt för städer där det är mycket svårt att göra stora installationer i gatorna. I en annan version är ledskenorna nedsänkta i vägen och bygger mindre än 10 mm ovanpå vägbanan. Den metoden lämpar sig för högfartssträckor och behöver bara en inmatning från sidan av vägbanan varje 0.5-1 km, vilket uppges vara betydligt glesare än någon annan elvägsteknik.

Annons
Visa fler nyheter
2024-03-15 14:25 V22.4.5-2