Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Autoliv
Komponenter |

Autoliv och Takata bötfälls för kartellverksamhet

De två bilsäkerhetsjättarna bötfälls tillsammans med Tokai Rika, Toyoda Gosei och Marutaka på totalt 338 miljoner kronor för att ha brutit mot EU:s antitrustlagar.

De fem leverantörerna har samordnat priser eller marknader och utbytt känslig information för leverans av säkerhetsbälten, krockkuddar och rattar till japanska biltillverkarna Toyota, Suzuki och Honda inom European Economic Area (EEA). Samordningen kring kartellen ägde rum utanför EEA, främst i Japan, på restauranger, hotell, affärslokaler och via e-post. Leverantörerna har bekräftat sitt engagemang, har kommit överens om att lösa ärendet och har fått böter. – Säkerhetsbälten och krockkuddar skyddar liv varje dag och är avgörande för alla bilar i EU. De fem leverantörerna som bötfälldes i dag konspirerade för att maximera vinsten från försäljningen av dessa komponenter. Detta kan ha ökat kostnaderna för dessa bildelar till ett antal tillverkare som säljer bilar i Europa, vilket kan påverka konsumenterna. Vi accepterar inte karteller som påverkar de europeiska konsumenterna även om kartellen är organiserad utanför Europa, säger kommissionär Margrethe Vestager, ansvarig för konkurrenspolitik, i ett pressmeddelande. Autoliv har fått böter om 80,6 miljoner kronor, en kostnad som bolaget reserverat under det tredje kvartalet 2017. Det beloppet motsvarar en mindre del av utredningen och en större böter väntar för bolaget längre fram. Takata ska betala 123,3 miljoner kronor, Marutaka 1,6 miljoner kronor, Toyoda Gosei 112,4 miljoner kronor och Tokai Rika 17,9 miljoner kronor. Beloppet hade dock kunnat vara större för Takata som fick full immunitet för att avslöja tre av kartellerna, och för Tokai Rika som fick full immunitet för att avslöja en av kartellerna. Takata undvek en sammanlagd böter på 736,1 miljoner kronor och Tokai Rika en sammanlagd böter på 149,2 miljoner kronor.

Annons
Visa fler nyheter
2024-03-15 14:25 V22.4.5-1