Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© ngweikeong dreamstime.com Elektronikproduktion | 30 november 2017

SJ:s tåg utvecklas och blir smartare

”X 2000 kommer att bli Sveriges mest intelligenta fordon på räls”.
Från och med nästa år kommer SJ:s flotta av tåg att kunna berätta hur statusen på hjullager, bromsar, dörrar och toaletter ser ut. Digitaliseringen av de olika delarna av tågen kommer att ske under 2018 och enligt SJ själva kommer det att innebära mer robusta tåg, effektivare underhåll, punktligare tågtrafik och bättre information till passagerarna.

– x 2000 kommer att bli Sveriges mest intelligenta fordon på räls. Tågen skickar signaler när något är på väg att gå sönder eller när det är dags för service. Därigenom kan vi i god tid avhjälpa fel som annars skulle drabba kunderna. Det blir helt enkelt ännu fler tåg som går i tid, säger Claes Broström, chef för SJ:s fordonsdivision, i ett pressmeddelande.

Med 2’000 signaler per vagn som läses av från sensorer och olika system kommer SJ kunna övervaka alla delar av fordonet. Informationen samlas ihop och skickas till ett kontrollcenter utanför tåget där fordonsingenjörer analyserar informationen och använder den för att förbättra tågets underhåll.

– Vi kan genom vibrationsmätningarna även upptäcka förändringar på spåren, som Trafikverket har ansvar för. Det blir tydligt vilka spår som är i störst behov av underhåll och detta kan betyda mycket för en bättre fungerande infrastruktur i framtiden, säger Claes Broström i ett pressmeddelande.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2017-12-04 21:30 V8.9.2-1