Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Tesla
Teknik |

Scania avfärdar Teslas lastbil Tesla Semi

”Den kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips”, säger Nils-Gunnar Vågstedt vid Scania.

I mitten av november lanserade Tesla sin nya lastbil Tesla Semi. Konkurrenten och lastbilstillverkaren Scania är tveksam till om Tesla Semi kommer kunna leverera det som Tesla lovat att det ska klara av, bland annat på grund av att de tunga batterierna kommer att ge för låg lastkapacitet, menar Nils-Gunnar Vågstedt, chefsingenjör inom elektromobilitet vid Scania. – Den kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips, säger han till Ny Teknik. Han menar att Scania själva hade kunnat bygga en batteridriven lastbil med tillräcklig räckvidd i dag också om de hade velat, men att olika anledningar gör det mindre attraktivt. Bland annat långdistanstransporter kräver sådana stora batterier att de skulle ha tagit plats från lastutrymmet samt att de skulle ha fått fordonet av väga mycket mer. – Här talar vi om en på gränsen till omöjlig kombination. Jag vill inte säga omöjlig över tid – vi kommer se batterier som är mer energirika och som väger mindre, men tidsaxeln ligger en bra bit in i framtiden, säger Nils-Gunnar Vågstedt till Ny Teknik. I Europa räknas ekipagets längd från hytten till slutet på släpet, något som ser annorlunda ut i USA. Där räknas längden från hyttens slut vilket innebär att dragfordonen kan bli längre och ha mer plats för batterier.

Annons
Visa fler nyheter
2024-03-15 14:25 V22.4.5-2