Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© impact coatings
Elektronikproduktion |

Impact Coatings tar in kapital och planerar för expansion

Kina är framtiden för tillverkaren av tunnfilmsbeläggningar och med en riktad emission om 25 miljoner kronor samt en företrädesemission om 84,4 miljoner kronor före emissionskostnader är expansionen på gång.

Impact Coatings tillverkar tunnfilmsbeläggningar med hjälp av teknologin Physical Vapor Deposition (PVD) och har ett riktat fokus på bränslecellsmarknaden. – De enda fordon som klarar Parisöverenskommelsens krav på minskade koldioxidutsläpp är eldrivna och alternativen inom eldrivet är batterier eller bränsleceller. Det satsas hårt på utvecklingen av batterier, men det är tydligt att dessa inte räcker till, även om de kan vara ett komplement. De är för dyra, det är för krångligt att ladda, samt att de är för tunga, speciellt om de ska användas till större fordon. När det gäller lastbilar, bussar och större personbilar behövs något annat för att driva elfordonen och det är där bränslecellerna kommer in, säger Henrik Ljungcrantz, vd för Impact Coatings, i ett pressmeddelande. Konkurrensen på PVD-marknaden är än så länge inte särskilt stor, menar Henrik Ljungcrantz. Endast en av de fåtal konkurrenterna säljer beläggningsmaskiner, de maskinerna är dock av en tidigare generation och inte lika effektiva som Impact Coatings. I samband med den företrädesemission som företaget gör genomförs även en riktad emission till Accendo Capital, en fond som har följt Impact Coatings sedan 2010. Totalt kommer företaget att ta in 109,4 miljoner kronor före emissionskostnader, kapital som kommer hjälpa företaget under det kommande året. – Det gäller att växa så mycket som möjligt, men att göra det på ett klokt sätt och minimera våra risker, säger Henrik Ljungcrantz. – Vi kommer satsa på att bygga upp en försäljningsorganisation i Kina, som vi ser som vår primära marknad den kommande tiden. Det innebär inte att vi släpper Europa och USA, det är bara det att det rör sig betydligt snabbare i Kina just nu vad gäller bränsleceller. Jag skulle säga att Europa och USA ligger ungefär fem år efter i utvecklingen.

Annons
Visa fler nyheter
2024-03-15 14:25 V22.4.5-1