Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© abb
Elektronikproduktion |

ABB fortsätter att investera i digitala lösningar

Kraft- och automationsbolaget såg en ökad orderingång för alla divisioner under det första kvartalet 2018, och har inga planer på att minska ner sina investeringar.

– Vi inledde 2018 med ordertillväxt inom samtliga divisioner, förbättrade intäkter och rörelseresultat. Integreringen av B&R följer tidsplanen väl och vi arbetar hårt med slutförandet och integreringen av GE Industrial Solutions, något vi förväntar ska ske under andra kvartalet 2018, säger ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer i ett pressmeddelande. Den totala orderingången steg 6 procent (16 procent i dollar), upp inom alla divisioner under det första kvartalet jämfört med för ett år sedan. Basorder (order mindre än 15 miljoner dollar) ökade 5 procent (15 procent i dollar), något som speglade tillväxten inom samtliga regioner. Stora order utgjorde 10 procent av totala orderingången, samma nivå som föregående år. Inom industrin såg ABB en stabil efterfrågan på robotteknik och produkter med kortare livscykel och fick draghjälp av kraftnätsprodukter som transformatorer. Processindustrin, inklusive olja, gas och gruvverksamhet, förbättrades med en högre efterfrågan på produkter, vilket stöds av de nuvarande utsikterna på råvaruprissidan. Stora projektorder inom processindustrin var fortsatt dämpade. Ett fortsatt fokus på utvalda industrier som livsmedel och drycker, fordon och 3C (datorer, kommunikation och konsumentelektronik) visade sig gynnsam för tillväxttakten på order, i synnerhet vad gäller robotlösningar. Intäkterna ökade med 1 procent (10 procent i dollar) jämfört med föregående år. Inom divisionerna Robotics and Motion och Electrification Products var intäkterna väl understödda av fortsatt stabil ordertillväxt. Detta dämpades av stabila intäkter inom Industrial Automation och lägre intäkter inom Power Grids på grund av den lägre orderstocken vid utgången av 2017 inom dessa divisioner. – Vi fortsätter att investera i försäljning, FoU och vår ledande portfölj med digitala lösningar, ABB Ability. Med ett ABB som slimmats och stärkts samt övergångsåret 2017 bakom oss har vi nu fullt fokus på våra kunder och ett kraftfullt genomförande, säger Ulrich Spiesshofer.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-28 10:16 V22.4.20-1
Annons
Annons