Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Bjarne Lilliendahl
Krönikor |

Du har ett bra ESD-skydd - har din leverantör det?

Trots ganska stora ansträngningar inom elektronikindustrin är statisk elektricitet (ESD) fortfarande ett bekymmer. De undersökningar som gjorts om fel på komponenter visar att ESD är orsaken till 40 - 60% av de komponentfel som konstaterats.

I allt högre omfattning integreras arbetet mellan leverantörer och kunder och samarbetet är ofta långvarigt. Det handlar om logistisk anpassning i form av transporter och emballage, leveranser "just-in-time", konstruktionsanpassningar och så vidare. Ofta har man dessutom ett gemensamt ansvar mot en (krävande) slutkund. Det finns här all anledning att även samordna ESD-skyddsarbetet, likväl som annat kvalitetsarbete, för att minimera risken för komponentskador. Varför har vi fortfarande ESD-skador? Två viktiga orsaker kan vara att elektrostatiska urladdningar inte märks visuellt och att felen oftast inte uppträder vid skadetillfället. Kommer du ihåg detta? - Alla rörelser orsakar laddning och därmed risk för urladdning - Urladdningar under ca 3 000 volt varken syns, hörs eller känns - Vissa moderna komponenter kan skadas av så låga spänningar som 20-30 volt - Majoriteten av skadorna är latenta dvs driftstörningar och felfunktion yttrar sig inte förrän en tid (kan vara månader) efter skadan. Detta är något som de allra flesta av oss redan vet, men tar vi konsekvenserna av det? Ja, ibland. Vi skaffar ofta den grundläggande utrustningen, vi specificerar ett skyddande emballage och vi ger våra medarbetare en kort information. Räcker inte det? Nej! Helhetssynen saknas ofta. Varför investera i ESD-skydd om man på enstaka ställen har brister där komponenter skadas? Vi har sett företag där komponenter skadats av testutrustningen vid slut- och funktionstest! Till vad nytta är ett väl utbyggt ESD-skydd om leverantören slarvar eller om kunden hanterar sin produkt felaktigt? ESD-skyddet för en färdig apparat är oftast beaktat av konstruktören, men med öppet hölje är elektroniken oskyddad och sårbar. Informeras det om detta i manualen? Är konstruktionen gjord så att skador undviks till exempel vid inkoppling eller byte av kretskort? Latenta skador blir ett bekymmer om man inte ställer samma krav på underleverantörerna som på den egna organisationen. Delta i deras process att höja kvaliteten. Se till att det arbete ni gör på hemmaplan också genomförs hos era leverantörer. Svårt att konstatera ESD-skador Helheten i det här fallet inbegriper såväl kunder som leverantörer. Det är svårt att lokalisera ESD-skador på komponenter så se till att skador inte kan inträffa. Latenta skador kan ge effekter långt efter skadetillfället, alltså måste även leverantören av komponenter eller kretskort inbegripas i ESD-skyddsarbetet. Hur kopplar man ihop en reklamation av funktion med att en av underleverantörens medarbetare några månader tidigare arbetade med en fleecetröja för att det var kallt i lokalen? I allt kvalitetsarbete är det viktigt att man lokaliserar eventuella felkällor och genomför korrigerande åtgärder. Men hur korrigerar man ett fel man inte känner till? Det är viktigt att veta att majoriteten av ESD-skador inte kan kontrolleras med någon test. Det är bara direkta fel i form av trasiga komponenter eller data utanför specifikationerna som kan indikera en ESD-skada. I normalfallet fungerar en ESD-skadad komponent inledningsvis normalt men får med tiden en försämrad funktion, för att till slut kollapsa. Detta kan ske med tidens tand eller med en tillfällig överlast den normalt ska klara. Med andra ord är det synnerligen viktigt att även underleverantörerna är involverade i ert ESD-skyddsarbete och genom att även kontrollera produktionen hos denne. Hänvisning till gällande standard räcker inte. Bortsett från slarv med skyddsutrustning är det vanliga problemet idag inte brist på utrustning utan hur den används. Ett annat stort problem är allt det material som inte ska finnas i produktionslokalerna. I princip ska alla material som inte är ledande eller lågladdande (syntetmaterial, trä osv) förpassas utanför produktionsytorna. Det är nu inte alltid praktiskt möjligt, men i vilket fall som helst inte i anslutning till elektroniken. Om ert företag är leverantör av kretskort eller icke färdigställda produkter måste naturligtvis även kundens ESD-skydd beaktas. Det handlar inte om ansvar i juridisk mening men en omsorg om att kundens produkter är hela när de tas i bruk ger färre reklamationer och ökad goodwill för er som leverantör. Vet kunden hur denna ska hantera sina produkter vid installation och service? Kontroll av nuvarande ESD-skydd För att ett ESD-skyddsarbete ska kunna genomföras effektivt måste det finnas en handlingsplan med utgångspunkt i nuläget. Min erfarenhet är att ett företags skyddsnivå ofta är likartad över hela arbetsplatsen, man behöver alltså inte i detalj kartlägga hela företaget. Ta reda på vilken skyddsnivå som behövs beroende på känsligheten hos de komponenter som hanteras och se över eventuella brister. Det gamla slitna uttrycket "ingen kedja är starkare än den svagaste länken" gäller i allra högsta grad här. Enklast är att följa komponenternas/kortens gång genom produktionen och det innefattar såväl hantering hos er som hos underleverantören! ESD-skydd inte bara en produktionsfråga Många lever fortfarande i villfarelsen att ett bra ESD-skydd är en fråga enbart för produktionen där produkten fysiskt hanteras. Det är naturligtvis viktigt att det fysiska skyddet är dugligt, men så är ofta fallet i de flesta företag. Skyddsutrustning finns men den används fel eller inte alls, kunskapen om ESD saknas. Men det finns fler områden där ESD-skyddet måste beaktas. Redan vid konstruktionen av en produkt finns det mycket att hämta. Ett kretskorts layout kan bidra till en ökad tålighet mot ESD, val av komponenter likaså. Manualer och instruktioner ska dels informera om riskerna vid hantering av öppen elektronik, men även berätta hur till exempel servicearbete ska ske med minimal risk för skador. Alla berörda måste få information om använda komponenter och deras känslighet. Produktionsplaneraren måste ta hänsyn till komponentkänslighet vid tillverkningen. Behöver extraordinära åtgärder införas någonstans? Måste vi ändra på produktionsflödet? Behövs andra förpackningar? Håll ESD-skyddet vid liv Eftersom man sällan får någon märkbar kvittens när en urladdning sker riskerar skyddet att sjunka till en allt sämre nivå. Man märker ju inget! Reklamationerna som kommer in är svåra eller omöjliga att koppla till några brister i ESD-skyddet. Att följa ESD-standarden genererar mycket arbete, all skyddsutrustning ska kontrolleras med jämna mellanrum. Mycket av detta slarvas det med. Det finns bra skyddsprodukter, det finns mindre bra och det finns urusla. Men man ska utnyttja deras potential så långt möjligt. Det är inte bara testinstrument som behövs för att kontrollera ESD-skyddet, det behövs administrativa verktyg också för att effektivisera arbetet. Det är viktigt att veta hur det ser ut idag och hur det borde se ut. Regelbunden uppföljning är nödvändig för att inte tidigare nerlagt arbete ska förfuskas. Kartläggning av nuläget Gör en kartläggning ESD-skyddet. Dels får man en utgångspunkt för det fortsatta arbetet. Dels är ett bra ESD-skydd ett bra marknadsföringsinstrument. Vilken kund vill inte veta att hans leverantör bemödar sig om hög produktkvalité? En kvalitetsrevision är idag ofta en nödvändighet för att få en order. Naturligtvis ska ni kräva av era underleverantörer att även de kan visa att de har ett väl fungerande ESD-skydd. Se över regelverket Nyttja de regelverk som finns. ESD-standarden 61340 är en lämplig bas. Den är dock ingen lag och bör anpassas efter den egna verksamheten. Komponentkänslighet, användningsområde och kundkrav är det som ska styra innehållet och skyddsnivån. Den interna standarden bör dessutom brytas ner i lätthanterliga delar anpassade för respektive funktion. Ankomstkontrollen ska inte behöva läsa igenom 20 sidor standard för att ta reda på hur emballage ska hanteras vid inleverans. Operatören behöver inte veta hur manualen till produkten ska se ut. Vad som är viktigt är att den interna standarden är förankrad i den egna organisationen! Det ska bland annat innehålla riktlinjer för dem som ansvarar för fastighetens skötsel med avseende på nybyggnation och reparationer. Val av golv, hur städning sker, hur entréer är ordnande - allt har betydelse för hur effektivt ESD-skyddsarbetet blir. Kunskap och utbildning är viktigt Utan kunskap om ESD får man ingen acceptans. Det gäller från högsta chefen till lokalvårdare och personal i receptionen. All information ska naturligtvis vara anpassad för respektive yrkesgrupp, det behövs förstås helt olika information för att löda komponenter jämfört med att städa lokalerna. Men det är precis lika viktigt att man har alla fakta. Utbilda och informera all personal regelbundet, inte bara de som hanterar elektronik rent fysiskt. Även här gäller förstås att man kontrollerar underleverantörernas kunskapsnivå. Har deras personal dokumenterad kunskap eller utbildning? Kontrollmätning All ESD-utrustning ska funktionskontrolleras med jämna mellanrum. Att ett golv ser rent och snyggt ut betyder inte att dess elektriska avledningsfunktion är intakt. Att handledsband finns installerade vid arbetsplatserna betyder inte att de fungerar. Man ska även kontrollera att tillgänglig utrustning används. Hur fungerar det hos era underleverantörer? Målmätning Ett mycket bra verktyg att hålla koll på ESD-skyddet är att genomföra så kallade målmätningar. Varje arbetsplats och produktionsplats inventeras och alla fel poängsätts. Grava fel får högre poäng. Varje medarbetare är ansvarig för att den egna arbetsplatsen får så låga poäng som möjligt. Genomförs målmätningen regelbundet har man ett utmärkt verktyg för att bibehålla ett bra ESD-skydd. Detta verktyg är givetvis mycket lämpligt att använda hos dina underleverantörer. En enkel rapport beskriver väl statusen och det är mycket lätt att följa förändringar och initiera förbättringar. Sammanfattning I dagens företagsvärld med allt tätare integration mellan leverantör och kund är det mycket viktigt att även kvalitetsarbetet är inkluderat. Ett samarbete efter likartade riktlinjer och med samma mål har större förutsättningar att bli fruktbart. Att arbeta efter samma standard, att använda samma verktyg och dela samma grundsyn ger samordningsvinster där man för samma investering skapar en högre produktkvalité. Armeka Sverige AB Bjarne Lilliendahl evertiq vill framföra ett stort tack till alla på Armeka samt Elektronik i Norden.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-28 10:16 V22.4.20-1
Annons
Annons