Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 30 oktober 2006

Leverantörer i Asien viktigt för Data Respons

Data Respons har byggt upp ett partnernätverk i Taiwan i takt med att landet har blivit en global jätte inom elektronikproduktion.

"Kunden vill ha lågt pris och hög kvalitet. Eftersom vi har en global ekonomi måste vi ta hänsyn till konkurrensen från Asien. Det betyder att vi måste hänga med och hitta partners som kan erbjuda komponenter med rätt kvalitet och pris", säger Bjørn Espen Aase, som är chef för strategiska konton hos Data Respons. Enligt Aase är det Taiwan som vinner terräng i den globala kampen om marknadsandelar inom elektronikproduktion, men Kina växer snabbt. "Då Data Respons började samarbeta med leverantörer från Asien under år 2000, var kvaliteten långt ifrån tillfredsställande, men under de fem åren sedan dess har både kvaliteten och inställningen ändrat sig. Nu är kvalitet inte längre något problem, och vi upplever att leverantörerna har blivit mer förutseende. Ett exempel på detta är det arbete de lagt ned på att uppfylla RoHSdirektivet", påpekar Aase. "Först och främst måste man ha tålamod och aldrig underskatta relationsbyggandet. I Asien har de en helt annan kultur när det gäller sättet som affärer ska göras på", säger Aase. "Det är några saker man måste ha klart för sig när man gör affärer med Asien. För det första är det så att köpkraft ger prioritet. Dessutom måste man budgetera med förskottsbetalning, särskilt i början av en affärsrelation. Data Respons är en betydande kund, och vår köpkraft betyder att vi får prioritet och snabb leverans, vilket ger fördelar för våra kunder", säger Aase. Kompetenskraven är dock viktigast. "Det viktigaste av allt, och det som gör det möjligt att leverera inbyggda lösningar från ett land i Europa, är naturligtvis kompetens. Det betyder att vi är en sparringpartner för våra kunder vid utveckling av nya lösningar", säger Aase.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-10-11 15:09 V14.5.0-1