Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion |

Elektromekan täcker upp efter Telekomnedgången

Elektromekan lade för två år sedan en plan för att anpassa verksamheten efter Ericssons bortfall. Omställningen har enligt bolaget gått bra och idag har man en bredare kundbas som förser företaget med order.

"Vi lade grunden för denna omställning redan för två år sedan och jag skulle vilja säga att vi inte har avvikit från planen någon gång under resan tills nu", säger Elektromekans VD Johan Halling till evertiq. När Ericsson valde att tillverka sina batterikort hos en annan leverantör så försvann en stor del av företagets omsättning då Ericsson var en mycket stor kund hos Elektromekan. Idag är situationen annorlunda. Fortfarande handlar det till stor del om volymproduktion. Elektromekans VD Johan Halling är väldigt mån om att framhålla att volymproduktion trots alla belackare kan tillverkas i Sverige. Idag har Elektromekan 7 kunder som Elektromekan tillverkar åt i kvantiteter om över 50 000 enheter per år. Dessa kunder finns idag inom de kraftigt växande segmenten Industri och Kommunikation. Då batterikorten tillverkades hos Elektromekan var Ericsson i stort sett den kunden som bar större delen av Elektromekans produktion. Idag förlitar man sig på ett 25-tal kunder. Tillväxten inom industrisegmentet hos Elektromekan har fortsatt att utvecklas väl och svarar nu för 68 procent (41) av nettoomsättningen. Ökningen uppgick till 51 procent. Volymen inom telekomsegmentet utgör idag endast 8 procent (33) medan volymerna inom annan mobil kommunikation utvecklas positivt. Elektromekan har under ett antal år kontinuerligt investeat i ny utrustning, dels för att möta kraven på RoHS-anpassad tillverkning men också för att öka automationsgraden i tillverkningen för ökad effektivitet och lönsamhet. Elektromekan har låtit delar av sin monteringsverksamhet övergå till automatiserad tillverkning vilket inneburit att man kunnat stå sig konkurrenskraftiga även vid offerering av jobb för större serier. Johan Halling tror att fokus inom en snar framtid kommer att flyttas från att enbart fokusera på så låga tillverkningskostnader som möjligt till att tillverka med största möjliga effektivitet och lönsamhet nära slutkunden. "Det som ligger i mitt fokus just nu är hur vi skall vara positionerade 2010 då transportkostnaderna blivit mycket högre. Det kommer att bli viktigt att kunna tillverka nära de som kommer att använda produkterna. Det kommer helt enkelt att bli för dyrt att transportera produkterna världen över", säger Johan Halling till evertiq.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons